Učitelj
ЗА ни
маневри
Е
4
25
весним околностима, према приликама школског живота, које су рђаве; а никако према задатку основне школе и према захтевима Етике, Психологије и Педагогике.
Философска Етика, која не тражи вредност моралне тежње у предмету на који је управљена, већ у самом осећању, у самој вољи, тачно одређује циљ васпитања и задатак основне школе према овоме. Нема ту погодбе: требаће васпитанику у животу ово или оно, па то нека буде задатак основног школовања и васпитања. Основна школа спрема сваког васпитаника да буде човек у правом смислу, па нека се доцније занима чиме хоће; за занимање нека га усавршава стручна школа, продужна школа, расадници и др.
Експериментална Педагогика полази од детета. Наш програм пак, пружа градиво без обзира на оног коме се даје. То је погрешно Треба поћи од субјекта, па према њему удешавати и градиво.
Данашњи програм за основну школу треба, изменити и нови удевити према педагошким наукама, строго с обзиром на субјекат, за који се удешава.
Ја ћу овде изнети, разуме се, у најкраћим цртама, пошто бп то био задатак једне комисије од неколико учитеља и професора педагога, — какав треба да је нови програм, напомињући узгред, шта је у старом програму погрешно.
Одмах да кажем, да је школовање у основној школи од
“2
четири године недовољно за опште образовање и васпитање наше. омладине. У најскоријем времену треба завести шесторазредно школовање, као што јен у закону, и као што је и у другим културним земљама. У противном нема веће користи од школе.
Кад се ово усвоји, онда прићи распореду предмета на разреде. Овима дати више часова у плану, пошто има више и времена; а од градива не начинити утрпаност као што је сада, да се не може темељно, ни за две године да обради, што је за једну одређено; већ унети онолико, колико се може темељно прећи за годину, па да буде корисно.
Грдна је штета од погрешног распореда и утрпаности. Нема ни 596 школа у којима се по данашњем програму правилно ради, То је тачно! Замислите само да сеи у једној градској школи пре лазило по пет слова за један час!
Да пређемо на само разматрање програма и плана по предметима .