Učitelj

43

Св. Писма, поделивши цело предавање на три мала одељка, која су ми неколико ученика поновила како су схватила, онако грубо, а по том краћим тумачењем недовољно јасних појмова пречистили и удубели ту њихову репродукцију. Те, још непоуздане и мутне појмове и расудке којима, свакојако, још недостаје нужне духовне снаге да могу упливисати на садање и будуће мишљење и вољу, имао је да усаврши и осигура трећи ступањ у овом предавању. То је онај моменат кад сам помишљао на удруживање новодобивеног знања са старим, на његово упоређивање, свезивање или асоцирање. Ту сам из шарене множине појмова и расудака посталих на другом ступњу истакао најважније и подвргао нарочитој обради путем процеса апстраховања; груписао сам све конкретне моралне односе (у колико су били дати у већ пређеној или другој којој грађи) који у соби крију и оваплоћују једно исто појимање и чине да се, путем њихова упоређивања испољи у већој јасности и јачини оно што је опште. На даљем ступњу (ТУ), продужио сам строже извлачење и одређено формулисање ових појмова и њихових односа (закључци, начела). Као што се види из предавања;

гледао сам да принудим мале ученике својим питањима, да сами изведу саобразан закључак и да уз моју припомоћ, даду класичнији облик тим „системима,“ да их добро запамте и очувају у сталној вези са конкретним материјалом који уз њих иде. Шта више у добрим часовима предузимао бих груписање тих „система“ под опште гледиште како би најзад постао један катихизис створен и записан од самих ученика. Напослетку на петом (УМ), и последњем ступњу сам покушао обратно, т. ј. да од добивених апстракција и општих расудака ученици сиђу на конкретне примере у животу. Хтео сам да извршим пробу, да ли су добивени појмови и расуци код ученика постали одиста њихова својина, зато сам изнео на тумачење поједине примере, у којима би ученици могли показати примену добивеног знања. У свему овоме узео сам за угледање препарације од Штауде, и покушао да изведем код ученика ТУ. разреда пред хоспитантима четврте године Учитељске Школе, предавање о Страшном Суду. Оно је текло овим редом:

П - Циљ: Хоћу да вас научим како ће Бог страшно судити људима за њихова дела. [ — Шта мислите, да ли ће и вама судити» — Зашто