Učitelj

200

и обавезну снагу ових моралних основних расудака.! Ми с педагошког гледишта много више гледамо у оној множини моралних идеја преимућство Хербартове етике. Васпитни циљ не може ни у колико бити једно удрвењено јединство, већ је он једноставна сложеност од етичких захтева. Хербартова етика показује нам у пет практичних

идеја разговетно и прегледно поједине делимичне циљеве, износи главне стране васпитног циља у правој светлости и с почетка води васпитање оштро ограниченим путовима. (С тога за нас важи Хербартова етика као једна особито подобна основа за науку о педагошком циљу.

Ове су практичне идеје непроменљиви угледи за вољу, оне обухватају читав морални живот како појединчев тако и друштвени, оне обухватају све што је право и добро, чега је способно човечје срце.

Стоји ли воља личности у сагласности са укупношћу

етичких идеја, онда је такав човек постигао циљ свога моралног опредељења, тада је он у сталној служби врлини, свима његовим душевним стањима, његовим начелима и радњама владају етичке идеје; тада је, у најлепшем значењу речи, постигнут идеал личности, тада разум стално и свуда звони кроз маску чулности. Такав је човек као изливен, те се у свима положајима живота показује као исти; он ЈЕ морални карактер. Нико зацело неће порећи да је овај морални систем, стојећи на чврстим основама, зграда узвишене лепоте која неће никад изгубити привлачно дејство. Али се буди код озбиљних духова питање за остварењем овога идеала: где ће се наћи кључ да би се могло ући у ова места душе, где вођа на путу за постигнуће овога високог циља; где снага, да у тежњи за врлином, у пркос бојазни, не подлегне својим природним слабостима» Одговор који би задовољио горња питања не може нам дати философска етика, ми ћемо га наћи само у религиозној етици, уопште у религији. Зато се та допуна (религија), проницавости и ожив љења свију философских моралних система не може ничим

заменити, она је највеће и последње занимање човеково.

51 Ма]. Гофде, бтипаћае дер ртакбзећ. РЕПозорће. 5. 11 цва Епеуборае – дег РћПозорћје, 5. 115.

= а ~; А За а 4 а