Učitelj

236

вазилази сваку учитељицу, кад знамо да има и неучитељица, жена, које траже помоћи у раду, које носе шешпре и свилу и које се више копеше, него ли учитељице. Учитељица, којој је прашљиво огледало, била би таква и као неучитељица. Не треба из једног примера правити тип за обележје целе једне класе људи. Јер ако је учитељ са женом учитељицом изостао у својој кућној економији, он. је са две плате у већој могућности да ради за народ ван школе, од онога, који се зарио у своју личну економију, око њиве, краве и свиња. Неучитељица може радити и дању и ноћу, па не може никад зарадити онолико, колико једна учитељица има плате. А држава нека да учитељима боље плате, па се не морају женити учитељицама.

Простор нам пе допушта да ошнирније изложимо п ове његове слике: Село не фражжи бољег учитеља, где је г. Стојановић лепо уочио истину: да је свако село задовољно само с оним учитељем, којп ради како село хоће. Зато су старп учитељи свуда. били бољи од данашњих ! Неочекивана и очекивана контрола, ту представља стални надзор као спас школама, где су народни учитељи. Али учитељи имају јачу контролу од свега тога, народ, своје ученике и савест. А „мајски су учитељи“ само у стању да, зачине и политирају пређену грађу, а никако да пређу оно, за шта је требала цела година. Мој академик. Наводи пример, где је Академија Наука учитељево „народно благо“ издала. (То се односи на Станоја Мијатовића). Истрајним радом на науци и култури и учитељ може постати академиком, само кад би академици наши били обазривији према таквим учитељима. Затим Један дооживљај, Опиптински збор о школи, Један претио, а други се свето, Како радимо таако и патимо, Неслога нас упронпашћује т% У богасшву сиромат, све су то слике, из којих се види да г. Стојановић није био надзорник само по дужности, већ и по души и по срцу своме. Он је имао воље да уђе у живот школин дубље и око да запази оно, што би другима било ивлишно. Те није чудо, што је из његовог пера изашла једна оваква књига, која, учитељима, за оријентисање своје у народу може много користити, као год п Аџићеве Забелешке, за руковођење учитеља у школи. Зато препоручујемо нашим друговима да Слике из ревизије набаве за своје књижнице.

Сретен Динић.

а сол