Učitelj
394
псторију наше педагогије, тако и по познавање развића наше школе и просвете и наше школске књижевности.
Данас се научне гране све више споцијалишу и издвајају у засебно проучавање, које се пружа у свима правцима и облицима. Ипак за основу свему томе служи у првом реду знање еволуције иди историје дотичне научне гране, дакле познавање прошлости п мена, познавање материјала и факата, из којих се издигло савремена зграда те науке. Тек кад је проучена прошлост њена, кад је · прибрано све, што иде у прилог било правилног тока или скретања те научне гране, може се с успехом гледати у њен напредак.
Наука о васпитању, која се врло интензивно развија, пошто је прошла кроз разне спорне моменте, у којима је третирена час њена важност час њено научно обележје, и пошто је подигнута на психолошкој основици као озбиљна научна дисциплина, почиње све више, по примеру осталих наука, цепати у џосебне гране са све већим научним багажем. Док то цепање не оде дубље, преглед педагогије и њене књижевности у појединих народа биће, и лакши и потпунији.
Педагогија и педагошка књижевност у нас Орба води своје почетке још из прве половине ХУШ. века и развијала се доста _ полако и поступно. Јаче кретање и развиће њено датира се тек после ратова за ослобођење и независност. Према, томе је израђен п овај библиографски преглед, јер он обухвата први период, у коме се јавила и развијала наша педагошка књижевност, а то је у времону од 1741. па до 1877. год. закључно. Други период, у коме је ход педагошке наше књижевности нагло кренуо напред јесте од 1878. год. па све до данас.
Сувишно је, наглашавати вредност оваквог библиографског прегледа књига по струци педагошкој, Да он може корисно послужити пи у васпитној пракси, пошто ставља пред очи све, што је за школу и о школи наштампано и је згодан за систематску концепцију педагошке литературе, разпих врста, није потребно ни доказивати.
У овој „Педагошкој библиографији“ обухваћено је све, што је наштампано у српекоме народу за школу и о школи, за лектиру народу и омладини, као грани примењене педагогије. ;
Хронолошки је ова Библиографија подељена у четири групе. У прву долазе дела из Опште, теориске педагогије и њих је у овом периоду најмање. У другу групу долазе школске књиге и уџбеници како за нарооне, тако и за све остале школе: средње,