Učitelj

Кор

3

било ни разговора; о декламовању наших дивних народних песама, о напој историји, којом се буди српска. свест, о рецитовању лепих и мудрих песама, изрека и пословица, којима се морална, снага крепи, 0 земљопису и природним наукама, којима се кућа наша и божија распознаје, о умном и писменом рачуну, којим се ум и расуђење бистри и практичан, користан живот заводи, о воћарству и другим економским предметима, којима се газдинство диже, о цртању и хармоничном певању, којима се развија естетски укус, о гимнастици, која нам душу и тело снажи, — о свему том није било трага у школи нашој пре Натошевића.

Све те врлине, што красе данашњу нашу народну школу, сав тај напредак, што је подигао нашу народну школу у ред најнапреднијих њених сестара на западу; све је то засновао, дигао и утврдио, пок. др. Ђ. Натошевић. Оно, око чега су се ломили, мучили и трудили кроз три стотине и више година толики умови и вешти учитељи, да упросте и олакшају науку читања и писања и да заведу у школама лакши, разумнији и напреднији начин код осталих предмета школских, све је то Натошевић својим бистрим оком и својим родољубивим жаром на пречац знао присвојити из оне рпе разних мишљења што је најбоље, најчистије и најједрије одабрати и пресадити у наш школски врт, те је за 2—8 године по свим крајевима, где наш народ живи, поникла модерна и напредна школа, која је дала угледа и суседним народима и државним властима Аустро-Угарске монархије, Србије, Црне Горе и даље по крајевима, где наш народ живи, те се отуда с правом и назива реформатор (препородилац) народне школе.

А, ево, како је могао тако брзо извести, тако велику реформу у нас, о које се на западу мучише педагози стотинама, година. -

Већ првих дана своје управе (1857. отпочео је с прегледањем подручних школа у Банату и Бачкој и одмах је на том првом кораку приметио, да је највећа тешкоћа и запрека за слаб. и никакав успех у школама, недовољна спрема учитељска и за то је већ те године позивао српске учитеље из места и околине у Темишвару, Вел. Кикинди, Сомбору и Новом Саду и по 14 дана их ту поучавао како треба да раде. Већ те прве поуке помогле су доста напреднијој настави и за то одмах друге (1858. г.) нареди шестнедељна практична и теоретска предавања за све