Učitelj

915

да децу упућује у раду, а она да рачунају показујући поједине стотине. Али у даљем раду писац увек наглашава шта треба радити, што је сасвим оправдано.

За овим одељком долази: растварање стошина у десетице; размењивање стотина и десетица у стошине — све помоћу тачака п котурића; исказивање, преобраћање — десетица у сотиме, па онда саошине и десетице у десетице м исказивање јединица у десетице, већином без тачака. Нигде, у овом одељку, нема преобраћање јединица у стошине, нпр. 230==2 ст, 3 дес.; 879 == 8 ст. Т д. 9 јед. нити пак промењивање сшошина ти десетица у јединице. Иначе је овај одељак АЕ марљиво и очигледно представљен.

Читање ч писање бројева. Појам о писању бројева изведен је веома неспретно. Место да се и овде ради све помоћу тачака, спопића, дрваца, згодних питања, писац се пустио у давање појма о меспој и апсолутној вредности цифара. Задржао се на броју 111, као примеру за давање појма о писању бројева, па онда пита: Шта је ово прво 12 Шта је оно друго 1; Шта је оно треће 12 Нигде не помиње стране: десно — лево. Исто тако даје појам о писању хиљаде тј. о четвртом месту (не каже се с десна на лево). Писац вели: Напишите 1111. (Како ли ће писац, о деци и да не говоримо, прочитати овај број почетницима Ш разреда“), па онда пита о месту појединих цифара пи изводи закључак да. се хиљада пише на четвртом месту (проклете стране опет нема). Ето то је све. Све је то заузело две штампане стране. Лепо молим читаоце да кажу: хоће ли деца, према овакој обради писања бројева знати да панишу 100, 200, 300 и т. д.г Ја тврдим негативно, јер им то није ни показано. Да би децу научио даљем писању бројева, ппеац их пита: У 202 (не каже чега) колико има стотина, десетица и јединица ст., ниједна десет., п 2 јединице. (Овако неодређено питање учиниће да се одговара: Има 2 ст, 20 десет. и 202 јединице. Зар није тако). Где ћемо (м. с које стране“ Ах, те стране) да напишемо те две јединице; (На прво место, одговара писац не именујући страну). Где треба написати оне две стотине“ (На треће место). А шта ћемо да напишемо на другом месту; (Написаћемо 0 — значи нема десетица). Нигде ни речи нема о томе, шта се прво почиње писати. Јединице, стотине или десетице; Ово је требало рећи прецизно, а не остављата деци — почетницима — да нагађају. Из целог овог одељка деца ће научити којекако да пишу: 111, 01 (9), 1000 п