Učitelj

603

наша је данашња основна школа, према оној у почетку знатно појачала. Ја могу рећи, а да не претерујем у хвали ни за министарство просвете ни за учитеље, да је наша основна школа уређена правилно и рационално, да је у доброј мери копирала немачку основну школу. :

Идеје немачких педагога пренесену су и на наше школе. И наша данашња основна настава, може се рећи, то је једна прилично добра рационална основна школа. Та основна школа је и за мушко и за женско дете, и за варошко и за сеоско дете. Без разлике сва четири детета уче једно исто у нашој основној школи и за огромну већину на том се и свршава школовање. Наравно то тако не треба да остане. Ту је слабост организације, ту треба рефорама.

Мушком варошанину што треба, то је са свим друго него што треба у животу женскињу варошком, а оно што треба мушком сеоском становништву то је са свим друго, него што треба женском сеоском становништву. Али ја се бојим да и ту нема каква неспоразума између нас, и како је прилика, хајде да се и о томе објаснимо.

Често се чуло, о томе је и г. Мил. Лазаревић лепо говорио, да нам требају привредне школе, и да треба, кад су у питању основне школе, глодати и на живот. Господо, и ја мислим да ако се школе неће састати са животом, оне онда не би требало ни да буду. Али ја држим — хоћу да вам кажем, шта ја у том погледу мислим — да у основној школи код деце испод 11 до 12 године не може бити речи ни о привреди, ни о занатима ни о сточарству и т. д. Ја мислим да не треба фушерисати. |

Ја мислим, да треба радити послове паметно и разумно. Ви треба да нам пустите ту децу, и мушку варошку и женску варошку, и мушку сеоску, и женску сеоску, да их ми, педагози — а ја мислим, да ћете ми допустити да говорим у име свих педагога —- учимо ономе, што се зове развијање ума и образовање воље, да им ми развијамо ум, па ћемо вам ми дати после ту умом развијену децу, да ви од њих начините и браваре и хемичаре, и столаре, и баштоване и т. д.

Кад се деца развију, кад развију ум свој, она ће бити способна да брзо и добро науче и стваки стручни посао.

Али кад се збуне у почетку, и ако још док су деца мала почнемо им говорити о пољској привреди и другим стручним предметима, ми нећемо свршити ни један ни други посао. Има, господо,