Učitelj

482 УЧИТЕЉ

Стево НИутурипо.

Упознавање школске деце са сексудпним животом

(свршетак)

После оваке анализе праве суштине саме ствари, сада је лако одговорити и на сва постављена питања. На та питања ми одговарамо овако:

1) Бесмислено је и нема никаквог циља невину и незрелу школску децу упознавати са тајнама сексуалног живота; јер дечије сазнање тих тајни и добивене представе и појмови о том, не само да дете не предохрањују и не чине имуним од полних иступа, грешака и болести, већ па против, дају најјачу храну за њих. Отуд је сасвим јасно, што је комисија Друштва Немачких Природњака и лекара поводом тога питања донело оваку одлуку: „Необорива је чињеница, да је представни живот поглавито онај чинилац, што одређује правац сексуалном нагону“. Д-р Алберт Мол у Берлину такође утврђује то исто овим речима: „Полни се нагон не буди само телесним већ и душевним надражајима, представама“. (Мапп па уеђ, Св. 1, 1 део, стр. 59).

Нема већих страсти но што су оне, које прате појаве полног нагона. Јер елементи. сексуалне природе не садрже у себи само и једино интелектуални интерес, већ су скроз прожети и интересом највиталнијег и најјачег нагона, као што је то полни нагон. Ови интереси и јесу она веома запаљива грађа, која унесеним представама полног сазнања у дечијем духу изазива најживљи процес рефлексија и разбукти читав пожар бујне фантазије, која је у области полног живота најопаснија заводница. Тој опасној заводници дакле не сме се давати представна храна, којом се сфера полног нагона доводи до највишег степена страсног раздражења. 2) Сама природа постарала се за предохрану младежи од прераног развића полног нагона и његових опасних застрањивања. Та предохрана усађена је у душу сваког нормалног младог човека у облику стидљивости. Одрасли предохрањује се од навале полних страсти помоћу стечених наравственах побуда, а невини и недорасли, који тим моралним силама још не располаже, у стању је једино стидом да се сачува.

1 Види декембарску свеску „Учитеља“.