Učitelj
УПОЗНАВАЊЕ ШКОЛ. ДЕЦЕ СА СЕКСУАЛНИМ ЖИВОТОМ. 483
Осећање стида није, као што необавештени погрешно мисле нека предрасудна навика, већ је он прави анђео хранитељ, који дете нераздвојно прати не само у опасну друштву, већ нарочито и у осами која је у том погледу још опаснија. Стид је јоши високо развијен појам о своме личном достојанству и евојој часности: спојен са вечитом зебњом, да се та највиша људска блага како год не изгубе, он је силео осећање које не трпи никакве мрље и нечистоте. Стид је божански глас, који у облику извесне слутње, у душевном бићу млада човека стално му шапће: „Не падни; не посрни, јер ћеш пропасти!“ — Стид је највидније психичко испољење животног нагона за наше самоодржање. Стид у младу човеку било чиме убити — значи на анђела хранитеља атентат учинити, и невино дете му заштите лишити; значи исто што и цркву разорити, — сначи најстраховитији злочин извршити.
Шта ли би тек било са стидом и стидљивошћу и какав би се паклени хаос створио, кад би смо, по методу анархисткиње госпођице Лишневске, невиној деци већ у основној школи давали очигледне поуке о сексуалној природи помоћу очигледног посматрања спаривања разних животиња, посматрањем односних слика о томе и цртањем полних удова, као што та „васпитачица“ препоручује. Каква ли би то демонска храна била за бујну дечију фантазију г
(С тога је сасвим појмљиво, што је небески спаситељ као божански познавалац људске душе, таким злочинцима и најстрашнију казну изрекао, овим речима: „Ко саблазни једнога од ових малених, боље би му било да о врат обеси млински камен па да скочи у дубину морску.“
3). Најбоља учитељица у односима полног живота јесте природа, и свако прерано уплетање и превремено мешање у ове природне утицаје, неминовно за собом повлачи прерано полно сазревање, једну од најопаснијих аномалија у полној области. Дете је ту полно сазрело, али је још у големом назатку и заостатку с погледом на развитак воље. Сила нагона неодољиво тера у свом правцу, али нема. перфектне воље као регулатора. То је исто што и брзи воз пустити без кондуктера или аутомобил без шофера.
Младеж полно васпитшаши — значи исто што и вољу васпиталпи. Воља пак не развија се и не гаји само знањем, већ дугим вежбањем племенитих нагона, благородних чустава, циљу сходним радњама — уприво Френирањем воље и њених снага.
31»