Učitelj
740 УЧИТЕЉ
На овом темељу требало је да се оснује васиитање. Ну овај прости пут, који одговара природи, превиђен је и пошло је се другим путем, којим је ишло средње вековно научничко васпитање и његова су начела и методи, који су сами по себи били потпуно правилни, пренешени на наш систем општег образовања, разуме се с извесним изменама, које су се показале као потребне ради прилагођавања измењеним приликама -— мислило се да је доста учињено. Али с тим је се ушле у једну начелну заблуду. Обим знања, који ми данас тражимо од ђака ма које школе, битно «се разликује од онога из ранијих времена, али су остали исти основни принципи васпитне методе. То су начела која могу важити само за извесне ограничене циљеве, за образовање у позиву, али кад их ми применимо на васпитање у оште, служимо «се погрешним методом и при том поступамо потпуно ненаучно, јер сваки метод, који не одговара природним законима, ненаучан је. 5
= Васпитни систем, који одговара природи, пре свега се мора управљати по томе, да дете упозна са стварима из његове околине, да би се могле практично схватити у односу према човеку. · Стога мора доћи на место школског васпитања с научном наставом такво, које се састоји из практичне наставе. Сваки наставни план мора бити саграђен на начелима, од којих су полазили још Псеталоције и Фребел, и који су поставили као средиште васпитног рада развитак снаге и тежњу за рад код детета. У нагону и тежњи за рад увидео је Фребел путовођу, који му је открио тајне дечје душе. Отуда он вели: „све сам научио од деце и још увек учим од њих; ја само дајем оно, што сам од њих примио“... Прво и најглавније остаје увек рад. У раду, стварању и забављању дете расте. На то се везује посматрање, све се објашњава говором, речју, а ово опет буди мишљење“.
Сличне мисли, које је Фребел исказао овим речима, сусрећемо и код Коменског, Русоа, Песталоција, Жан Пола, а исто тако налазе израза у најразличнијем облику код модерних школских реформатора. Највише и с највећим успехом њих заступа амери"канац Џон Дуе (Јоћп Петец), који на њима оснива свој целокупни васпитни систем, створивши технолошки васпитни план. Према, његовим предавањима о теми: „Школа и друштво“ ми ћемоу кратким цртама изнети главне мисли његовог система васпитања.
Дуе није пошао оснивајући свој систем васпитања од већ утврђених, из ма које теорије начињених идеја, већ је своја на-
~