Učitelj
162 УЧИТЕЉ
Нових путева, али не новог правца! Срећом, њега нов правац — неће морати ни тражити. На тај правац је већ одавна указао Сократ, који је учио, да главни задатак правог просветитеља није тај, да он неког нечем учи, но само да Помаже да се рађа самостална мисао у. човеку; | указао га је Русо, који је са таком дубљином нацртао. | идеал природног васпитавања у свом Емилу и, најзад, у | наше је дане, ва повом снагом, указао на њега Лав Тол- | стој, који не само да га је показао, него је први овапло- | тио у животу идеал нове школе, новог васпитавања и образовања, основаног на задовољавању слободних захтева ученикових, на стварању услова за слободно изражавање и развиће његове духовне суштине, његових творачкихо способности. -
Келећи узети учешћа и помоћи том покрету у оној области, у којој ћемо морати радити, то јест, у области. штампане речи, ја сам са својим друговима пре две године почео издање „Библиотеке слободног васпитавања и ; образовања“, ! чије су књиге посвећене реформи васпитавања и образовања у напред означеном правцу. Но никаква књига не може заменити живо међусобно општење људи, чијем је срцу блиско питање о оној реформи, од које у многоме зависи судбина нових поколења. |
Место за таку измену мисли и знања може бити на пољу штампане речи само периодичко издање, — тј. такав часопис, чије би стране, поред теоријске обраде питања 0 реформи ваепитавања и практички корисних знања за рад"_нике на овој области, биле отворене и за међусобно 01штење свих радника или оних који теже раду на оства- | рењу идеала слободног, самоделатног, раденог васпитања, или тачније речено — самоваспитавања човековог.
То је главни циљ мог часописа „Слободно Ваепи тавање“. |
# Види саопштење о тој библиотеци у „Књижевним белешкама“ — Пр..