Učitelj
из ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ #05
из ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ.
0 једнообразном одржавању реда | школи и ван школе,
У целој васиони све што се збива, бива по строго уређеном и утврђеном реду, који се, тако рећи, ни за длаку не напушта. Узмимо за пример окретање земље око сунца, окретање месеца око земље и око сунца, као и окретање осталих планета. Ове то бива по тачно одређеном реду, који се од искона па све до данас никако не напушта. Тако исто услови развијања, само развијање и опставак свега животињског и биљног света бива само по извесном реду. Па и само развијање човечанства такође вршило се и врши по строго утврђеном реду, како и у погледу физичком, интелектуалном и моралном, тако и у погледу религијском и еститичком. Овај поступни развитак човечанства, који бива по извесном реду, назван је у педагогији кулмшурни развштаћ човечанства.
Дакле, све што се збива у свету, бива само по утврђеном реду, и има свој узрок, да тако и друкчије не може п не сме бити. За то нам лепо п. Чика Љуба Ненадовић, у једној својој песми, вели:
„Има неки закон — својевоља није Што се онај бршљан око стабла вије, Што се сва грана пружила овако, Што се она павит превила онако.
Има неки закон, који заповеда, Да се гром и трунка држе свога реда“.
Па кад је овај ред у опште тако важан, тако узвишен за постизање циља, онда је он врло велике важности и у свима васпитним заводима у опште, а'у основним школама на по еб. —
Као што је познато дапашњој основној школи највиши је циљ: стварање моралне воље и карактера, а физичко, интелектуално и техничко васпитање зависни су овом циљу. Јер ништа не вреди развијати тело и дух, ако ови не помажу највишем циљу тј. нису у служби моралном циљу. Може неко бити мн физички и умно развијен, — али неморалан т.ј. његова интелегенција да буде у служби деморализације. А да би васпитање било потпуно, за то се и истиче у васпитању поменути васпитни циљ. стварање моралне воље и карактера. А да би се овај циљ по-