Učitelj

254. У УЧИТЕЉ

спољашности, чист са белим преником и ланцем преко горњег дела, дочека нас пред школом. Нама би мило, што и у овако пустом крају није заборавио овај млади просветни: пионер на своју спољашњост. И на некакав необјашњиви начин створи се у нама уверење, да је овај младић и у школи морао постигнути леп успех. Али какво разочарење! — Пре но што смо отпочели рад, са некаквом фамилијарношћу, којој ми нисмо дали повода, и као са багателисањем изјави ми овај младић, да је у школи врло мало радио. Изгубио је, вели, вољу за рад, но да на брзу руку свршим ову формалност (!!!) па да присшупимо јавњеу, које је почело да руди на ражњу. И доиста, млади господин није ни завирио у учионицу. Ученике смо ми испитивали, јер он није знао ни како да их испитује, а док смо « децом радили, он је шетао по учионици или седео у клупи, као да га се цела "ствар ништа не тиче. И он је добио неповољну оцену, а и поред најбоље воље да не кажњавамо ученике, морали смо скоро "све да оставимо, да понове разред. На тај начин принуђена су ова деца да чешири године троведу у местом разреду.

И овај смо случај нарочитим актом доставили Министарству Просвете са молбом да се овај нерадник и несавесни службеник, "који нема ни трунке срца за толики број безазлене деце, а који. _уме сваког првог дана у месецу унапред да прима плату, одпусти из службе или бар удали из овог места. Да ли је учињено што по том нашем акту, не знамо, али поуздано знамо, да овога, "несавесника срп. држава и сада плаћа да, ако не исту, а оно извесно другу децу упропашћује.

· Круна невођења рачуна пак јесте подела школа на одељења. Извесно је, да се нова одељења отварају по представци управитеља дотичних школа, но те представке, и ако учињене на основи каквих преживелих расписа, у већини случајева не одговарају истини. Управитељи школа, а са њима и Министарство Просвете рачунају са једним великим бројем „мртвих душа Гогољевих“. Један огромни број ученика који је ове године уписат у појединим разредима, а које целе године није долазио — а и не. мисли долазити — у школу, идуће се године уписује у ислае раз-

_реде пи увршћује у ред поноваца. Ови ученици не долазе и друге године у школу, (многи живе стално'по торовима, удаљепим од села по 4—6 сати те им је апсолутно немогуће походити школу) "и у трећој се години опет уписују у исти разред као поновци,