Učitelj

ДИДАКТИЧКО-МЕТОДИЧКЕ НАПОМЕНЕ 345

Наставни поступак. Истакне се циљ. Згодним питањима изазову се старе представе, и објасне се непознате речи чија би нејасност отежавала разумевање главне садржине. Пошто се обради цео чланак отворе се читанке и цео се чланак механички прочита. Затим се чита понова, прочита се прво један одељак, па се анализира како би се видело шта се у њему каже; истакну се главне речи па се понова прочита одељак без пропитивања. Тако се чита одељак по одељак док се на тај начин не обради цео чланак. Ако се обрађује механичким читањем (млађи разреди) онда се исти чланак чита неколико пута. А ако се обрађује естетичко, онда се после овога у читању подешава глас тако, да се читањем изражавају осећања. Таквим гласом учитељ неколико пута чита тај пасус, и тек после га читају деца. Тако се обрађује делић по делић док се не обради цео чланак, и тек после читају га деца. ·

Нови чланак пореди се са старим познатим чланцима изводи се поука и врши се примена. Чита се нов слич:н чланак и пита се ученик шта би радио у даном случају.

Овако се обрађују само тежи и важнији чланци а остали се само читају и помоћу познате садржине објашњавају.

Декламовање. Декламовању као и другим вештинама „треба поклонити већу пажњу. Код декламовања се греши:

1, Што се уопште мало састава за декламовање узима. Требало би више и

9,.ЛДто се за декламацију узимају махом песме, а треба и прозни састави (приче, приповетке, бајке, загонетке, пословице нар. песме.) Ми имамо у данашњим читанкама лепих прозних чланака за декламовање пр: „Прота Матија Ненадовић“, Шумадија“ и др

Нарочиту пажњу треба обратити на народне песме, а особито у старијим разредима. Ђаци треба да науче бар 5—6 нар. песама одногно одломака.

3, Што се за декламовање не узимају састави из свих пред. мета наставних (ради концентрације)

4, Што се претходно не објашњава садржина и тежи изрази, те се на тај начин не могу да схвате песничка осећања.

5. Што се састави за декламовање не науче непосредно слу· шањем, него учењем из књиге, те је услед тога погрешан изговор и нагласак при декламовању.

Само у старијим разредима може се дозволити да песму уче