Učitelj

346 УЧИТЕЉ

сами ђаци напамет. У том случају подвуку се речи које треба нагласити. 6. Што се све декламације врше на један глас, без да се негде спусти а негде уздигне глас, негде изговори брже, а негде спорије.

7. Што декламовање није природно, не декламује се онако како се говори, већ је декламовање вештачко — глумачко.

8. Што се много виче, а многи мисле да се декламовање не може ни замислити без викања — као да декламовање није природан говор. |

9. Што се у декламовању брза а често се гутају последњи слогови.

10. Што се не узимају декламације са више улога, да их могу више ученика изводити (сабор Срба, Ево брате...

П. Што декламација са једном улогом парча — декламују је више ученика.

12. Што се не вежбају у хору да сви заједнички декламују, са заједничким наглашавањем.

— 13. Што се научене декламације чешће не понављају. Боље је мало а сигурно, него много а површно. Понављати и оне песме које су учене у млађим разредима.

Обрада. Представи се главна мисао и идеја, коју песма садржи, па се објашњавају непознатији изрази и поједине речи. Затим учитељ. изговори јасно прву строфу или стих, по неколико пута. То понове бољи ученици, па онда лошији. По том се прелази на други стих ит,д.

Закључак. За декламовање узимати и прозне саставе из свих наставних предмета и са више улога. Објашњавати садржину декламовати природно.

Писмени састави. Ако хоћемо да деци дамо што бољу пис-

меност — (у ужем смислу), онда се морамо придржавати ових правила:

1) Да писмене саставе не занемарујемо него да бар по један час недељно имамо из писмених састава.

2.) Да писменост вршимо поступно: прво да се деца извежбају у правилном говору, па онда и правилном писању; прво да се уче исказивати туђе па онда своје мисли; прво разредни (заједнички) па онда самостални писмени састави; прво преписивање, диктирање, па онда излагање мисли из свог духа; прво оно, што је свима познато, и од јачег интереса, па онда особено; прво песме, приче, оно што су учили из осталих наставних предмета, па онда дечји доживљаји ван школе (излети, путовање и др.)