Učitelj

516 У чи ТЕО

Не треба, дакле, да српска школа нарамљује уз корак | западне културе, нити да наставу у њој зарањује рука | западњачке цивилизације. Српска народна школа мора, бити веран израз нашег народног живота и наше нацидналне културе. А кад је ова идеја проведена кроз немачке основне школе и кад су Немци створили Праву мародну школу, онда је у немачком народу подигнут оронули морал, а то је, после, ујединило Немачку и одржало онако славну победу над Французима.

Све су ово неспорни разлози, који убедљиво говоре, да реформисање основне наставе треба поверити учитељима и само учитељима.

=

Да кажемо сад коју и о томе: на којим приципима

треба да је заснована целокупна реорганизација наше основне наставег —

Можемо ми имати најмодернији и најслободоумнији закон о народним школама али ако он не одговара, савременим потребама нашег народа — илузоран је. Поред тога и захтеви данашњег културног доба не смеју обићи нашу основну школу.

Један даровити Рус рекао је: „Русија може себи створити и најслободније законе, ипак неће напредовати ако се Рус не преобрази“. А апостоли италијанског уједињења клицаху: „Створимо Италијанце, па ћемо лако створити Италију“... И доиста на овим принципима заснован је данас свеколики политичко-просветни рад код паметнога света. Овим, чисто демократским, путем треба и ми да пођемо, па да дигнемо и пробудимо ону трому и донекле. још успавану снагу нашег сељака на нов живот, да га интелектуално оснажимо и створимо од њега културну целину, јаку за одбрану народне индивидуалности. Треба, дакле, културно да се препородимо ако хоћемо да напредујемо. Мање народе, међу које и ми долазимо, једино _