Učitelj

Ко ТРЕБА ДА ПРОЈЕКТУЈЕ ЗАКОН О НАР. ШКОЛАМА 615

изгледа чудновато, зашто се овај посао једном не предаје у руке учитељима, 41 Или се можда њима то спори зато, што најбоље могу да цене вредност народних школа за просвету и слободу народа! Или можда, зато, што учитељ добро зна, да педагогија није само у мртвим књигама и школама, него је још лешпа, значајнија и живља у животу '! Та она живи само у животу. Или да није зато, што ми хоћемо да се слободно развијамо и живимо елободним животом #! Или зато, што се подцењује спрема учитеља и што се мисли, да они тим просветним радсм не би могли појачати нашу националну културу; наш народни живот; наше социјалне тежње и нашу духовну индивадуалност!% Не, наше је дубоко уверење, да ниједан од изнесених разлога не стоји као узрок, због кога се учитељима не дозвољава, да сами пројектују закон о народним школама и изведу преуређење основне наставе. Зна се, да наши учитељи, у погледу своје стручне спреме, стоје на висини времена; а то значи, да су дорасли за овај посао. Биће сасвим други узрок, што се учитељи одетрањују од овога посла. То је она наша стара погрешка: угледање на затчаб. Заборавило се, да наш народ не живи у истим приликама, у којима живе народи на западу. Шта више, огромна је разлика између начина живота нашег народа и оних народа на западу. И онда, тежак грех носе они, који не дозвољавају, да пројекат закона о народним школама буде дело искуства и памети народних учитеља, јер би то тек био чист израз наше народне душе и нашега народнога живота. Овакав рад наслањао би се само на чист и здрав живот нашега народа, а не на запад и живот туђег народа. Па ако се у почетку, у овом послу, баш и

не достигне савршенство, ипак је, по онд. Бранковој: „Боље чедо и пређаволасто, „Нег богаљче и слепо и кљасто, „Да уз туђи корак на рамљује, „Да га туђа рука за рањује“.