Učitelj
626 - учити
„У чтлпељ је душа школи“, вели педагогија, а кад учитељ и ван школе ради, кад сва околина чека од њега и кад кулпивирање народа за две трећине врши он, онда се може рећи: Учишељ је душа ц околини у којој оживи.
Ну у колико рад учитељев у школи и ван ње зависи од његове добре воље и заузимљивости, толико исто зависи и од других прилика и околности његових. Међу најглавнијим чињеницама које највише утичу на учитељев рад, јесу на првом месту школски надзорници. Они су позвани да учитеље надзиравају, упућују и одушевљавају, те је и њихова посредничка радња од пресудног утицаја на култивирање народа преко учитеља. Од њих много зависи хоће ли учитељ нешто и у околини радити или не.
Сви се школски вадзорници не слажу у томе: да ли учитељ "треба да ради и ван школе или само у школи зашта је законом одређен и позван, те је због тога за ове три године њиховога сталнога надзора бивало грдних разлика у оцењивању учитељскога рада. Јер док су једни, сматрајући учитеља као важну културну. чињеницу у месту, ценили његов рад с обзиром и на постигнуте успехе ван школскога прага у културном погледу; дотле су други држећи да учитељ треба да је само учитељ у школи, педантно тражили само успех наставнички и ценили га са највећом строгошћу. Неки су од оваквих надзорника, схвативши свој позив једино у томе да само учитеље контролишу, вребају и гњаве, а све друго што утиче на учитељев рад сматрали да припада другом у надлежност, чак прескакали и плотове обилазећи прави пут за у школу да се само докопају до које учитељеве неисправности. Такву једнострану ревност нико још у свету није могао ценити и поштовати. Велика разлика у оцењивању учитеља у појединим окрузима за то је најбољи сведок. Јер није могуће да сви учитељи у једном округу буду гори од свих у другом округу. На против дошло се до уверења да су школ. надзорници, који су учитеље човечански упућивали, потстрекавали на сваки користан рад, с њима се дружили и загрејвали их идејама, више успели од оних који су тражећи рун у јајециј изгубили цело јаје.
Желели бисмо да шк. надзорници на једном већу расправе међу собом и начисто изведу једном то питање: нашта треба да је упућен народни учитељ, па да више међу њима не буде толиких несугласица. Унапред смо уверени да би већина школ-. ских надзорника била за то да учитељ треба да ради и ван школе, као што су и учитељи — сви — тога убеђења, јер су сви сложно
: