Učitelj

632 УЧИТЕЉ

кшало с једне стране, али би с друге добио могућности, да више ради у другом правцу, где је народу потребан, као наручен, где се без њега не може, те би се с те стране много добило. Има још пуно послова у народу, који чекају једино на учитеља, пољопривреда опет не би изашла из делокруга његовога рада, само што би јој удружен са одређеним стручњаком дао већега полета и савршенства. Учитељ би имао и други начин, којим би могао утицати на пољопривреду, а то би био онај, који би њему и његовом звању доликовао. Не мора човек сам лично да ради све оно, на шта другога упућује. Зар је један човек код нас похваљен и награђен за заслуге у којима није имао никаквог непосредног суделовања, па и за пољопривредне, а то не значи за непосредно орање и копањер итд. А учитељ је у таквим приликама, да на народ више може посредно утицати, јер нема могућности, да ствара, рецимо за пољопривреду угледна добра и другом својом преоптерећеношћу, као што то могу чинити пољопривредне школе и сеоске продужне школе, уређене на овакав предложени начин.

Што се тиче осталих делања учитељевих ван школе и за њих треба помоћи и срестава. Свако надлештво, кад шта тражи од учитеља треба одмах, да му стави на расположење потребне помоћи и срества за то. А кад је већ утврђено, да је учитељ једна важна културна чињеница преко које има држава, да култивира и цивилизира свој народ, онда је то најпреча дужност њена. Онај који има тако важне и значајне дужности, тај треба, да је наоружана свима погодним условима за успевање у раду, тај који живи у маси народној, који има успавано да буди, упарложено да ожи“ вљава, безазлено да научи, задивљало, да облагороди, тај треба да има чиме да импонује: — материјалном безбедношћу, достојним положајем и осигураним аукторитетом. То и ништа друго тражило је вазда српско учитељство од државе. Давнашње жеље учитељске нису ништа друго ни биле до импулс учитељских невоља и потреба државних.

Да кратко о томе кажемо: Ако би држава стела, даље, да очекује од учитеља свестрано кулпурно делање у народу, треба законом, да му осигура: боље малперијално сљање, боља срества за рад % већи аукторишет у народу.

10. Закључак

Да укратко изведемо све што смо до сада рекли о учитељу.

као културном раднику.