Učitelj
ПОСЕБНА ПЕДАГОГИКА | 655
жени и не грдити ученике, који не умеју да певају, јер се на тај начин изазивају неугодна осећања.
6.) Да ученици певају тихо, с осећањем, стојећи са затуреним рукама и у проветреној учионици. г
Т.) Да се ученици пре певања потсете на садржину песме: ради изазивања оних осећања, која се у тој песми исказују.
8.) Да се ученици вежбају у скали и налажењу гласа.
9) Да ученици знају ко је коју песму саставио (име писца).
Закључак. Објаснити садржину. Да ученици песму науче напамет. Певати стојећи, сваки дан, кад смо расположени и то не само уметничке песме, него и патриотске и побожне. Певање вршити у вези са осталим наставним предметима.
Обрада. Каже се шта ће учити да певају. Саопшти им се песма усмено или писмено (на табли). У облику разговора објасни: се садржинм. Учитељ отпева једном целу песму, па понови само прву строфу, па први део од те строфе учитељ пева све дотле: док ученици не запамте. За тим ученици који су запамтили мелодију тихо певају са учитељем (учитељ који зна свирати сада свира а ученици певају). После певају сами ученици, прво сви па половина, па једна клупа, па онда и по један. Кад се изучи први деострофе прелази се на други део строфе где се овако исто поступа а после се пева заједно цела строфе. И тако се прелази строфа по строфа док се цела песма не изучи. При певању може се употребљавати гест и мимика.
Текст појединихг песама као и поједине мелодије могу се поредити са познатим и изводити из тога оно, што је за песму карактеристично, па се то примењује на нове песме; па чак и музикална анализа може се код неких песама изводити — онде где се
стара песма по мелодији пева скоро исто као и нова.
Гимнастика.
Задатак је гимнастике да се снажењем тела одржава и унапређује здравље ученичко. Тога ради потребно је:
1) Да се овај предмет не занемарује, него да се на физички развитак ученика обрати највећа пажња. Настојавати да се ученици пуштају на одмор свакога сахата, да се тај одмор проведе у кретању — игри, а учионице да се проветравају. Ученике поручку до школског времена пустити да се слободно играју. Без нужде часове гимнастике не замењивати.