Učitelj

614 УЧИТЕЉ

негирамо ми спрему гимназиским професорима. Част нека је њиховој стручној спреми, која је солидна и на висини времена. Али они просто нису у могућности да озбиљно проуче питање о реформисању основне наставе, зато им ми и одричемо компетенцију у овом послу. Они чак нису реформисали ни гимназиску наставу. Још све код њих води борба око тога: да ли ће у гимназијама преовладати реалистички или хуманистички правац наставе, а то, свакако, не иде у прилог националноме духу наставе у гимназији. Ова, на жалост, истина очитује се одмах у трећем разреду гимназије, где се латинском језику даје недељно пет часова, српском језику три, а српекој историји само два часа, и ако се зна, да српска историја најјаче буди национална осећања

Према овоме, гимназиски професори имају у својој кући много пречих послова, око којих морају уложити доста труда и студије, па је природно, што све озбиљно не могу осврнути и на посао, који не спада искључиво у њихову професију.)

И зар баш ово није очит доказ, да пројектовање закона о народним школама, па следствено и реформивање основне наставе, треба поверити људма, који најбоље знају, шта не достаје, шта омета рад и напредак у основној школи; којим правцем треба основну наставу кренути и до које висине може основна настава уздићи наш народ у културном погледуг — Ти људи, којима треба поверити овај озбиљан посао — јесу народни учитељи. Они су, ·" дакле, ти лечници, који једино могу да одреде правилну дијагнозу летаргичном болеснику, који се зове наша основна школа. И само су они у стању, да нашу основну школу ставе у могућност, да буде јак фактор у моралном и интелектуалном напредовању нашег народа. Доиста, нама.

1) Од овога се'изузимају професори — педагози. Њихов глас, у овом пи: тању, учитељи ће радо чути и озбиљно прихватити.