Učitelj

0 НАШЕМ НАРОДНОМ ПРОСВЕЋИВАЊУ 2:

изађу, јерга више у животу никад и не обнављају. И кад то стоји као сушта истина, онда је јасно и то, да наше народне школе са оваквим уређењем не одговарају своме задатку, и да су, према томе, они силни милијуни, који су утрошени на одржавање наших народних школа, бачени у мутну воду. Дакле, основну наставу и основну школу у нас треба из основа реформисати и ставити на природну, здраву и снажну основицу, да би могла одговорити своме узвишеном културном задатку. Јер „моћ и јачина једнога народа не лежи ни у њеној пространости, ни у бројној величини њених становника, ни у тврдоћи њених градова, ни у величини њене војске, већ у њеној у културној моћи и јачини“. Онај народ, који је у култури зачамео, нема услова за напредак, а каду једном народу нема напретка, онда је доведен у питање и сам његов опстанак. Народ који је културно јачи он рапидно напредује, његова је будућност. За пример нека нам послужи Кина и Јапан. Кина је по становништву и земљишту око десет пута, већа од Јапана. Али је Јапан десет пута културнији и напреднији од Кине. И зато Јапан данас нагло напредује, а Кина нагло опада. Култура је дакле, свему томе узрок.

Сви паметни и разумни синови једне државе, који су се искрено и предано ставили у службу своје отаџбине и нације, теже, да у своме народу, у својој отаџбини створе економско благостање, а еконсмека наука учи, да се економско благостање ствара продуктивним радом; а, нема спора, продуктивност рада зависи од количине знања и умења онога, који ради. У колико је један народ просвећенији, у толико он своје послове ради са више знања и умења, па је онда у толико и његов рад продуктивнији. Па шта ствара народно благостање и државно богатство # —Продуктиван рад. И народ једне државе може се успешно развијати и напредовати у свима правцима народнога развијања и напредовања само продуктивним радом.

Према овоме несумњиво је, да је народно просвећивање један од најпотребнијих услова за напредовање и јачање једне државе и да, према томе, једна од најпречих дужности управљача наше државе треба и мора да буде старање за народно просвећивање. Ко искрено воли ово парче дивне и природним богаством окићене земље мора тако мислити и радити.

Али ми још оклевамо, код нас нико озбиљно и не помишља