Učitelj

44. у У ИС

да се опросте те напасти, написао сам нарочити предлог и поднео министарству, које је наредило по њему „да се двориште очисти“.

Колико сам сазнао, те су стене и данас на своме месту. Њих и данас јашу и прескачу ђаци. Они имају вечиту трку с препонама.

2.

У једној општини, у којој школа треба да добије још два оделења прављењем нове шк. зграде, хоће један крај, коме је школа сувише далеко, да направи ту нову шк. зграду у својој околини и да тако буду две школе у истој општини. Али то треба да буде рађено о општ. трошку, као што је грађена и прва шк. зграда. И онда о томе треба и да гласа цела општина. Но гласање испаде на штету краја, који тежи за ближом школом, јер је онај први крај, коме је школа већ близу, већи, и он из себичних мотива неће да помогне мањем крају да и овај дође до школе, да може да школује сву своју децу.

Дакле њихов је рачун чиста себичност: ми смо своју потребу у школовању деце подмирили; а ви ако вам овде с нама није добро, ви правите себи школу, а нас не дирајте; били смо браћа, били смо једна општина док смо заједнички градили ову школу која је нашу потребу подмирила, сад можемо и да се разбратимо ако хоћете!

У нашег недовољно просвећеног света у већини прилика доказују одлуку егоистички мотиви, а ређе сијне какав племенитији зрачак; с тога би за овакве случајеве требала да постоји интервенција власти, а не да се решава надгласовањем, које води тиранисању мањине, спречава интензивније нар. просвећивање.

8.

Општина је у Мачви. Долази у највеће и најбогатије општине. На сред села, на крсту, на једном углу постоји механа, на другом, преко, општ. судница, до ње школа, а до ове црква. На трећем углу постоји једна лепа, велика, грађевина од тврдог материја, која је сопственику непотребна и продаје је.

Школска зграда је мала, нема удобне учионице за једно оденење, а евентуално ни за још једно ново, нити има стан за једног наставника.

Управитељ, чијем је старању школа на првом месту поверена,

предлаже шк. одбору да откупи ту зграду за шк. потребу, и да тамо смести једну половину школе, пошто је у близини, те је надзор могућ. · У то исто време пада предлог и у општ. одбору, да ту зграду откупи општина, али не за школ. потребе, већ за отварање још једне нове, општинске механе, да би се на тај начин повећао приход општине !

Узалуд је управитељ доказивао да се томе не користи оп-