Učitelj
ИЗ НАШЕГ ШКОЛСКОГ ЖИВОТА 45
штини, него напротив штети се општи интерес, јер једна механа већ постоји, и у њој пропада толики свет. Све то не поможе, јер општина мисли да кирија од механе умножи свој приход.
Општ. суд пише и тражи комисију и право од министра полиције, а управитељ пише школ. властима, преставља ствар школ. надзорнику, овај подноси нарочити предлог, и на крају крајева, механа је победила школу !
Прилике у којима се овакве појаве дешавају свакојако нису најздравије. И овај је случај доказ, да у нашем народу, од дна па до врха, ваља много радити, па развити осећања о дужностима и правима, и разумевању праве користи од фактивних.
4.
Пред полазак у прву ревизију сазнам, да је долазио у Министарство Просвете један добар газда из једне сиромашне општине кроз коју ћу проћи приликом ревизије, и да је био у Министарству одлично ис највећом пажњом примљен, јер је дошао те лично понудио једно своје имање за школу у своме месту. Министар је понуду примио и решио да то буде школа. Таково доброчинство и та пажња указана му у Министарству заинтересовали су ме, те · сам, будући тамо, распитао о томе случају и навратио и прегледао поклоњено имање, и ако ми то није било стављено у дужност.
И шта сам видео и сазнао
Тај човек је спахија за онај сиромашни крај. У долини поред реке и друма има велико имање. На томе имању има кафану, коју сам држи. Преко пута од кафане између друма и реке има две зграде на једној узници. Обе је зграде заградио засебно. Прву је поклонио општини за судницу, те је судницу пренео из села код своје кафане. Другу је зграду наменио школи. Зграда је од мешовитог материјала, мала, једва од целе да изађе пространија учионица, а подигнута је, због ближне воде, на метар и по. Двориште је узано између друма и реке, која је од зграде једва два метра, а од друма једва 4—5 м. Пред зградом је било за једно — двоје кола цигље. То је све било, без игде ичега другог, и Министарство је по мишљењу некакве комисије, која није могла да вређа тако племенитог добротвора, решила, да то буде школа: али само због оскудице није било помало учитеља за ту годину.
Но што није било учињено за ту учињено је у идућој год. — Постављен је учитељ, и ако сам ја, и непитан, поднео извештај о тој назови школи. Како је се учитељ провео у тој години не знам, али је идуће године школа затворена.
Шта све то има да значи
Чиста спекулација једнога имућног и грамжљивог човека, који је хтео да побољша своју кафанску радњу премештањем суднице и отварањем школе ту, уз кафану. Јер, да му је друго што било сврха, да је у истини био толико племенит, он је могао да одвоји за школу пространо земљиште с друге стране друма, где има гру-