Učitelj

106 УЧИТЕЉ

Културна садржина и опис места дају догађајима нешто, што се може упоредити с перспективом, колоритом и осенченошћу на сликама, због чега се тако излагање и назива пластичним. УЗ то пак ваља оцртавати не само догађаје као спољашње покрете, јер лица у догађајима нису мртве лутке, које, навијене, одигравају своју игру, већ су то жива, душевна бића, чији се покрети могу разумети као изражжајњ њитовит воља, пониклих из иншелектуалнитг и емоццоналниг мотива. С тога се у причању, ако хоће да је пластично, наставник задржава и на душевним доживљајима појединих лица, из којих се догађаји рађају, или које догађаји изазивају. Уз то причање ваља да је с разноврсним наглашавањем, којим се поједине ствари јаче истичу, према карактеру градива, а не монотоно; темпо причања ваља да је жив, а само причање да је топло, као да наставник суделује у догађају и процењивању људи, изважавајући разноликим модулацијама и бојама гласа и његова акцента поштовање, љубав, одушевљавање или гнев, презирање и т. д. А уз то, да је и језик, којим се прича, прост т. ј. деци приступачан.

Други облик излагања новога градива, јесте развијање. Ово је дијалошки облик предавања, који се састоји у низу закључи“ вања ученичкога. На име, ученик, под вођењем учитељевим, изводи закључак из двеју премиса, од којих се једна находи у последњој истини предавања, а другу даје наставник својим питањем. Тај закључак се потом узме као премиса и уз њу учитељ даје новим питањем другу премису, те одатле ученик изводи нов закључак. Сада се уз тај закључак, опет узет за премису, даје у новом питању друга премиса и из њих ученик изводи закључак. И тако даље до свршетка одељка. Тада. се ученик поврати на почетак и сукцесивно покупи све своје закључке и тако је задобио знање историјског градива дотичног одељка. Један пример: из предавања о Немањи.

Прва премиса: Немања подиже цркве (Св. Николу и Св. Богородицу), ослобођава себре и даје им баштине; народ ослобођава, неких дажбина.

Друга премиса у учитељевом питању: Шта ће да раде свештенство и народ“

Закључак: Свештенство ће бити захвално Немањи, што је подизао цркве, оно ће га хвалити и славити у народу као великог и побожног владара. А народ ће волети свога владара, јер га је учинио срећним, што је себре ослободио и дао им баштине.