Učitelj

114 УЧИТЕЉ

г) стапање истоветних делова њихових у нов психички спој, д) формулисање тог новог споја речима,

Улога тако задобивених појмова је велика. Пре свега појмови су пеихичке творевине, које уједињавају емпиричко шаренило и разнородност; они синтезују дух човеков. (О друге стране, појмови су материјал за нсва синтезовања, јер ми судимо и закључујемо помоћу појмова. Најпосле, социјални појмови као императиви нису ништа друго до наше дужности, наши морални принципи.

1. Али појмова има много. Са сваком методском јединицом тих је појмова све више. И у место множине представа сада задобијамо множину појмова. Чим дух задобије множину, осећа потребу прегледности, синтезовања те множине. Па тако јеи с множином појмова. То синтезовање појмова бива њиховим сусафемаћимсањем. Под системом појмова разумемо склоп појмова по њихове обиму. Тада појмови међу собом стоје у утврђеном одношају подређености, надређености или приређености, те је тако свакоме означено место његово. Када се на претходноме ступњу, ступњу упоређивања, образује појам (одлучивањем заједничких битних ознака од многих појединих, конкретних чињеница, и њиховим стајањем у нову творевину) онда се затим прелази на одређивање одношаја тога појма (или закова) према другим појмовима, који су раније обрађивани т. ј. увођење његово у систем појмова. И овде је потребно прво репродуковање ранијих појмова, њихово упоређивање са новозадобивеним и утврђивањем његовога. одношаја према њима. То бива дефиницијом, јер дефиниција јед. нога. појма није ништа друго, до подвођење нижег појма под непосредно виши и једновремено разликовање његово (специфична, диференција) од приређених му појмова, који такође потпадају под тај исти виши појам. |

Свој систем појмова, на тај начин, ученик све више допуњава. Техничко средство пак да ученик све своје појмове у њиховој систематској вези запамти, јесте системска књижица, у коју убележава све нове појмове и нове њихове везе тј. свој систем појмова опако, како се он развија. Тако ученик маркира крајње резултате сваке обраде, резултате, који су у њему постали на психички природан начин. Онда му та књижница појмова пзгледа као његова властита духовна творевина, као да је он писац (аутор) њени у толико му је дражија, као и сваки продукт властите саморадње.