Učitelj

ИЗ НОВИЈЕ СРПСКЕ ФИЛОСОФИЈЕ

Агрипа од Нетестајља спаја неоплатонски мистицизам и мађију са скептицизмом. По њему је Бог створио све из ничега по идејама свога духа. Три света чине васељену: царство елемената, небесни свет звезда и пнтелигибилни свет анђела. Сваки виши свет утиче на нижи преко петог елемента. (који одговара етеру Аристотеловом), тако званог светског духа (бр ив тапиФ). Тај светски дух прожима целу васељену, и он је узрок свега плођења, рашћења и сваке промене.

Петар Помпонације. Он одбацује потпуну доктрину авероиста. Човечији разум сазнаје универзално само у партикулар· номе, мишљење је немогуће без слиће у престави (слике сећања, фантазме), која има своје порекло у самом опажању, тако да никада није непросторно и невремено, већ везано ва тело и са њиме и пропада. Врлина је независна од вере у бесмртност; она је најчистија, кад се врши без обзира на награду и казну. Овака учења... оправдава Помпонадије својим учењем о такозваној двострукој истини. По овом учењу може нешто у философском смислу бити истина, а да у теолошком буде лаж и обратно.. Ово учење... се односи на име на равлику међу симболичким и реалним мишљењем (р. 20).

Петар Рам (Рлегте де Ја Бат.тв, Рефтц5з Катица, рођен 1515, убијен као жалвин у вартоломејској ноћи 1572), чувен је као противник Аристотелове логике, којој у своме епису Апштадуегаопев ФфајесИ сала Агјабобена 1584 пребацује да не преставља верно урођену логику, него ју квари вештинама схоластичким. Он у своме оригиналноме делу Јпз иопез Фта]. (1548) спаја логику са реториком и назива целину агз 41556тепа;. Први део обухвата учење о појму и дефиницији, други о суду. закључку и методи. И на физикалном и метафизичком терену Рам је порицао Аристотела.

Адтрра роп Мећезћешт.. уетрапа пепрјаволзећеп МузНијзтиз спада Магје.. те Кер ћашиз. бој ћаћ Фаз АП апз Мтећеа севећа еп пасћ дет УољЉ1а дег Јдаеел зеттез Сејзђез. Пгеј МеЊћеп ђИдеп даз А: даз Кејећ дег Ејетепбе, даје ВттЦзеће У дег безНгпе, Фе 1пбе о је Уећ дег Епсеј Уеглбеј5Е дег ја. аПеп Папееп хуоћпепдеп Бееје, дез зрат ив титаћ, дез 111/еп ЕЈетеп а (Аефћег дез Агјађођее5), мшКЕ једе ћбћете еј ап! Фе пједегеп еп. Пјезег зри из типа; 156 зашепеп(Табепде Кгаб, Фе аПез Муасћабши, аПе Еглепоппе, аПе МегАпдегипа ћегуогђттећ еђе.

Ређтиг · Ротропаћиз, дет де ауеттеЏеће Покбчјп уегутаг. Рет тепећНеће Уегзбапа егкеппћ Ааз АПеетејпе пиг по Везопдегеп, даз Пепкеп Капп петаја оћпе дав5 УогзђећивезђИа4 (фбетабив) зетп, Да5 а дег Маћгпећтиштпе зупгећ попа шетаја гаштјов пла зе ов, даћег амећ збећз ап даз ЈефНеће Огсап сгеђипдеп 156 пода те Фезет уегсеће. Пје Тисепа 156 хоп дет СјацРеп ап ЏОпзбетфиећкећ ппађћапојо; зје 156 ато гејаођеп, зуепп зје оћпе ВбекајећЕ ал! Гоћп ппа 5егаје сепђе мага. Оле Кгеће . Фезе Гећге уогтлигасеп, зпсће зјећ Ротропа из дагећ де Опбегзеће ипе етпег 2уе1Тасћеп Уаћтћећ, дег рћНозорћвећеп цпа дег «ћеојоглзећеп 21 51 сћегп, модитећ ег... ап! ете... рћјТоворћ већ посћ ппепћујекеће Ме15е Фе тодегле Опбегасће уто ту већеп зушђоНасћет УогзбеПепл ипа врекшанует _ПепКеп апфурјегје (р. 21)

Ређгиг Катиз (Рјетте де 1а Батве) .. сеђ. 1515... дет, лит Сајујпаши Пфегтаћ ппа 11 дег ВагфћоЈотаизпасћћ 1572.. егтотдеб зуш“Че... Јп деп Апптадуегајопезв 10 Ффајес сата Атјабобена, Рага 1584, уат! ег дег Госк дез Атабобејез мог. Фаз5 Фезеђе Фе уоп дет шепзећПсћеп бСејзбе ејпсеђогепе Рок пјећђ (теџ дагађеЏе, зопдегп Фезе меетећг Фигећ Кипзђе дег ЗећоЈави уегаш ђе. Нлетап зећ]о55 зјећ Аег зуепје ђедешепде Уегзпећ ејпег уегђеззетфбео Госк јр Фел Јп5б«и опрез Фа], Раг. 1543, тдет ег, ап Стсего (пипа Оши ап) апко!. репа, Фе Гогк те дег Ећејолк

125