Učitelj
500“ У чи ТЕ ЈБ
исправљали њихово мишљење. „Орез! рјетштоце 455, ош Ш5сеге моћи! апсјотназ еогшт, ош дФосеп“) рекао је Цицерон. Корисно је ученика пустити да иде напред пред нама, ако хоћемо да упознамо његов рад и расуђујемо о њему, у колико се можеш спустити до детета, да проникнеш у његову снагу. Ако не признаш овај услов. рескираћеш успехом. Наћи тај одношај свог корака према дечијем и непрестено се према овом последњем управљати, тешка 12:50 задаћа васпитачева. Способност спуштати се према том раду де чијем и вештина управљати са њоме у власти је правог васпитача.
Вилтелм: (Ртас!. Радасогк.) Ради успешног дејства васпитних и дисциплинарних срестава, потребно је уважење ученика према учитељу. Он је сам дужан да улије у њих то уважење, а улити та може својим радом, строгом оданошћу према својој дужности, живошћу свога рада, благородством својих мисли, умењем владати тактом и бити равноправан и праведан према ученицима. Насилно изазвати уважење не може; треба да га заслужи и очува,
Хербарта : (Џиг. дег рад Уопез.) Свакоме је познато да су ауторитет и љубав при управљању са децом далеко подеснији од свих строгих мера. Али ауторитет не може свако задобити, јер је потребно да васпитач у свему надвиси свога ученика. Лепо понашање може да задобије љубав код добродушне деце, али баш када је управа потребнија, ласкање и попуштање штетно утичу, ако нису у свези са извесном дозом строгости.
Проф. Јуркевић: Ове стварне особине треба да красе личност васпитачеву: аушорштеш и љубав. Без ових особина све ће васпитне мере бити укочене, насилне, нити ће изазвати код деце изазвати послушност, а то значи, да оне губе своју васпитну силу.
Целер: Моралне особине сачињавају први и основни услов ауторитета. Ко њих нема, тај не може заслужити ауторитета код својих ученика, па макар да у највећој мери влада умним способностима. в) лични пример учитељев.
Ф. Мер: Учитељ је дужан не само да служи за пример својим ученицима, него им мора бити узором и олицетворењем свега онога, што се жели да се слије са душом сваког детета. Ако је учитељ сталног карактера, отворен, искрен, убрзо ће се ова својства одазвати и на његове питомце. Ако је хуманитаран, и деца ће бити осетљива и послушна; ако ли је груб и дрзак, такви ће му бити и ученици, а могуће и грђи од њега. Ако он савесно испуњује своју дужност, и деца ће бити тачна у својим радовима; ако је добро васпитан, и ученици ће бити лепо васпитани. ·
Потребно је само приметити, да се рђава "својства брже привијају него добра. Зар човечија природа није склоњена на оно,
») Авторитет оних који обучавају, понајвише шкоди онима, који хоће да се уче. (р. пат. Р.)