Učitelj
мисли 201
што је рђавог Зар није лакше чинити оно, што је рђаво, него оно што је доброг :
У опште се може рећи: какав васпитач такав и васпитаник; какав учитељ, такав и разред. Из овога се види, колико је важно за учитеља да у самом себи развија добре особине своје душе. Где-када може учитељ по поступцима својих ученика да види, као у огледалу, како је овде или онде неумесно поступио. Ако је савесан. одмах ће променити начин свог поступања. Ко обучава, треба да обучава о ономе, што је добро и племенито, у противном случају учитељ греши против суштине рада. Росепдо Фзсштиз.
Учитељ је дужан служити не само као пример, него и као образац.
ж # ~
Пример у толико јаче дејствује, што се он врши неприметно, ненамерно. Често и сам учитељ не слути, како извесна његова реч или поступак изазивају неизгладиви утисак на ученика.
~
%
» + Недостатци учитељеви –– недостатци су ученикови; недостатци ученикови — недостатци су живота.
Де Жерандо: Ваш је лични пример јачи и важнији од вашег предавања. Само он може склонити децу на добро и приволети их да раде оно, што је добро. Ваш ће живот увек за њих бити отвореном књигом, из које ће они изучавати своје обавезе, не по апстрактним правилима, него из искуства. Ви сте у потпуном праву, да од њих захтевате оно, што сами тачно испуњујете. У противном случају зар можете себи ласкати да сте сачували неку власт, ако
се ваша упуства, разилазе са вашим делима.
»
Ако наставник хоће, да се његова правила врше у школи, нек он први буде веран оном правилу што га је сам усвојио; нека дух поретка лебди над свим његовим прописима у свима његовим радњама: јер је поредак основа и душа сваког правила. Мерите ваше речи, пазите на пристојност, уредност у оделу, будите пажљиви и достоганствени, у опхоћењу нека вам је владање увек примерно.
Баур: Васпитач, васпитавајући друге, треба сам себе да васпита сагласно свом идеалу, како би се његове поуке укрштале и потврђивале силом свог личног примера. Тада се на њ може применити она Гетеова изрека: „онај је старешина добар, који и сам ради оно, што другима наређује“.
Који васпитач не поучава личним примером, одузимје себи стварну помоћ у свом раду. У његовим радњама нема искрености и правде, те наравно губи и поверење својих питомаца. Пажљиви поглед дечији лако проналази разлику међу поступком и речима учитељевим, а какав упечатак може да изазове поука, којој сам