Učitelj

264. нит љ

Нак. Касацић, уч.

МАНХАЈМСКА СИСТЕМА ОБРАЗОВАЊА

До сада се сматрало као потпуно прародно прикупљати децу у једну школу, заједничку за сву децу, игноришући различито развиће, њихове способности и тежње; сматра се чак за правило и то врло демократско, да образовање за све мора бити истоветно.

Но да ли овако треба да буде; Да ли се деца имају прилагођавати према школи, или се школа мора прилагођавати к образовању и васпитању деце с разним способностима — Одговор је ту:

Природа нови у самој себи неједнакости, она не ствара сву децу једнакима, са истим наклоностима за даље развијање и истим способностима. Деца бивају способна и мање способна, заостала и чак неправилно развијена и физички и психички. Школа с овим фактима мора рачунати. Ово је увидео школски саветник у Манхајму, Оу. Зикипгер, творац манхајмске системе образовања.

Система ова — најновија реч у области организације школе — све више у последње време привлачи на себе пажну у педагошком свету. У Манхајму је заведена од 1907 год. и већ је нашла примене у неким градовима у Немачкој, нпр. у Шарлотенбургу, Лајпцигу и др. Суштина се њена налази у овоме:

Рг. Зикингер сматра да није рационално и допуштено сву разноликост дечијега света смештати у једну школу и обучавати их истоветним начином, у истом обиму и једнаким методама. Манхајмска система тежи да уклони основни недостатак у организацији школиној; она истиче као главни принцип: „свакоме детету далаш школу по његовим способностима ч по његову развићу.“ Пошто су деца различита по своме развићу то и школе морају бити различите.

На овим су основама уређене пет школа у Манхајму. Свака има четири паралелна система разреда: један цикл осмогодишње школе за обичну, нормалну децу (А), други цикл — шесто или петогодишња школа за заосталу децу (РОгдегКјаввел) (8) и трећа — четворогода за болесну, ненормалну развијену децу (ИШИЗК! ззеп) (О); сем овога, за децу са способностима изнад средњих постоји нарочити циклус разреда са ширим програмом и изучавањем иностраних језика (бртасћкјаввеп). Ако ученик располаже великим способностима, он после трогодишњега учења у нормал-

Па ЕВА СНС лава а 5