Učitelj

350 У чи ТЕ ЈБ

Даље, изостављањем писмена „ш и #, деца видом и слухом фиксирају слогове е и ва, па онда имена 6,8.

На тај начин деца још на првом предавању науче речи. шева пева; слогове: ше, ва, пе, ша, ве, ав, па; састављају речи: ева, аша, паша, ваша, веш.

Ето таква је, у општим потезима, шема првога предавања из читања; шема, а не опширна методска обрада.

Ако учитељ жели да идућег часа упозна децу са гласом и писменом (, онда ради овако:

Шта смо јуче цртали и посматрали на слициг — Шеву. А шта ради шевар — Пева. — Реците: Ова шева пева. Још једанпут! Хајде да то наштампамо, ви са својим писменима, а ја ћу са својим... При разгледању дечјих радова видеће се, да су она са. ставила ове речи ва шева пева... Да нисте што изоставили > Читајте ово што сам ја наштампао... Деца се буне и никако да про. читају о, зато их учитељ упућује да у својој словарици нађу слово о и да га ставе испред слога ва, те ће бити: ова зшева пева. Затим настаје разликовање писмена о од осталих, већ научених и т. д. али се све ради гледањем, слушањем и намешлиањем.

За метод гледања, т.ј посматрања видом говори и овај разлог: У чему се састоји сам процес читања» Чиме се пре свега руководи ученик при читањур Прво мора да види слово, па онда утиске вида да веже у свести са утисцима слуха. У процесу читања, дакле, на прво место долази гледање.

За метод посматрања видом говори и тај факт, што он непосредно води циљу — ка читању, не служећи се при тим дугим заморним и заобилазним путовима. Тим се методом постиже то, да деца одмах читају као ми одрасли, т.ј., читају целе речи, а не додају поступно слово по слово. При таквом методу читиња американски ђак чита лако и равномерно, а не развучено им отегнуто, које је неизбежно при гласовном методу.

Ако томе додамо одсуство тако званих припремних гласовних вежбања, чиј циљ и важност деца увиде тек доцније, па зато их она и не интересују, јер их не разумеју: док им је нови метод разумљивији и пружа им већу саморадњу. Према свему томе јасно је да је прекоморски метод претежнији и савременији од гласовног метода који сад влада у школама.

Да би ово саопштење о американском методу читања било потпуније, морамо рећи неколико речи о самој грађи, која иму прво време служи за вежбање ученика. За ту грађу искључиво