Učitelj

АМЕРИКАНСКИ МЕТОД ЧИТАЊА, ПИСАЊА 349

американској школи, као што ћемо мало час видети, ученике уче непосредно читати, без икаквих припремних вежбања, чије су тешкоће при гласовном методу по злу познате и учитељу и ученику.

Да би што лакше схватили суштину и особине американског метода, ја ћу у главним потезима објаснити основне принципе тога метода и његову суштину; тога ради навешћу прво предавање из читања, које, у главноме, овако тече:

Учитељ нацрта на табли (американски учитељ мора знати цртање) или изнесе слику шеве.

Шта сам нацртао (или шта је насликано на овој слици;).

— Птицу, одговарају ђаци. Згодним питањима учитељ наведе ђаке да му кажу да се та птица зове шева. А шта ради шева; Шева пева, одговориће ђаци. Поновите још једном. — Шева пева.

Сад ћу да наштампам то што сте рекли. Ево пазите (учитељ узима слова из словарице и поређа их испод слике, али тако да реч од речи буде прилично размакнута) „шева пева“. Простор се између речи оставља за то да се јаче уочи свака реч.

Реченица се понови гласно и у исто време показује се на табли и броје се речи.

Сваки ђак има словарицу и од тих слова сами састављају показану реченицу. г

Учитељ их позива да „прочитају прву реч, другу реч; да 1окажу реч „шева“, реч „чева“.

Сад сви зажмурите, вели учитељ, а док они жмуре учитељ мења прва словау обе речи („п“ мете место „ш“, а „ш“ место „п“, те изиђе: пева шева. Погледајте! Прочитајте сад! Јесте ли запазили какву променур Шта је промењено» А како је пре било»

Затим се упоређују поједина писмена у речима „шева пева“ док ученици не уоче сличност писмена «е, а у обе речи а тако и разлику свих писмена.

Деца, дакле, и видом и слугом проналазе сличност последња три писмена и, што је веома важно, разлику првих писмена, То је веома важно зато, што нас Психологија учи, да се наше познавање предмета своди на познавање њихове разлике. Ако не знам разлику двају предмета, који су преда мном (на пример плајваза и држаље) онда не познајем ни саме предмете, јер ће ми они бити потпуно истоветни. Ако ли сам пак уочио и упознао разлику тих предмета, онда сам познао и саме предмете. Ето зашто је важно у овом случају да деца слушањем и гледањем изналазе разлику првих писмена у речима „шева Пева“.