Učitelj

352 УЧИТЕЉ

М. Љевитина.

ПОКУШАЈ НОВЕ ШКОЛЕ

—— 8)

Слободна школска општина „Викерсдорф“ у Немачкој.

Као што је читалац приметио из приложених слика, свуда се виде и девојчице А било би ичудновато, кад таква школа. као што је Викерсдорф, не би код себе увела заједничко васпитавање (мушке и женске деце). Но што је за нас у Русији појмљиво, то на том пољу у Немачкој захтева врло велико доказивање. Нама је тешко чак и замислити, уколико су у такој, саразмерно са Русијом напредној, земљи, као што је Немачка, — у колико су тамо погледи на жену, на општи развитак жена, на васпитавање девојчица заостали, и у коликој су мери они сасвим различни од свега, на што смо се ми навикли. И стога увођење не само заједничке (за оба пола), него и подједнаке наставе, и, што је још важније, подједнаког вастипавања у Викерсдорфу — то је веома јак и радикалан корак не само за немачке школе. Мотивација Викерсдорфске школе у том погледу овака (Е-

Но дотичући се компликованијих (замршенијих) проблема о једнакости и неједнакости полова, 0 политичким правима жена, руковаоци Викерсдорфске слободне општине налазе, да васпитавање треба давати свакоме, ко показује (манифестује, испољава) духовну радљивост и ко може да узме учешћа у култури човечанства. За васпитача у идеалу нема ни дечка, ни девојчице, он зна само то: да је пред њим млада душа, која тражи сарадње и потпоре за своје развиће. Стога и прилике и средства тога развића морају бити потпуно једнаки.

Ма каквим физичким, па можда и духовним особинама да се разликују девојчице од дечака, — период школских година не сме бити упућен на накалемљивање неких — за сваки поједини пол нарочитих знања и начина живота. О том ће се и тако побринути живот после школе.

Сви ти. аргументи (доказни наводи) у корист подједнаког васпитавања и образовања поткрепљују се још следећим доказима у корист заједничке наставе и васпитавања. Период младости је —_ период идеалног васпитавања ; у њему се понајвише, уобличава, калупи, социјално осећање; стога је од свега важније, зарад истин“ ског (а не књишког) одстрањивања, сузбијања и уклањања предрасуда у погледу жене — да девојчице џи дечаци у лом добу треоживљују све заједнички, ла све узвишујуће их моменте (прилике, појаве) и идеје „проосећају“ подједнако и узајамно. Тај узајамни утицај показује се као повољан за обе стране: девојчице се дижу до оног ниво-а предмета и интереса, који су утврђени и уобича-

јени за дечаке: оне постају енергичније и одлучније, мање су