Učitelj

миљи 608

5.

ћини случајева ми смо сами криви за лакоумност, за коју кривимо децу. И заиста чим деца искажу какво нетачно суђење, ми одмах протествујемо љутимо се и понижавамо их одвећ оштрим и заједљивим грдњама, и, показујући се тако мало снисходљиви према њиховим првим покушајима, ми их застрашујемо и одбијамо од расуђивања; или, ако не то, а оно им одузимамо сваку жељу за исказивањем мишљења. На овај начин деца, коју рђаво предусретамо кад хоће да нам кажу шта мисле, неће више смети да отворе уста и остаће мирна и повучена; она ће у будуће бити лена и пасивна, као оно мала дела, која се не смеју усудити да коракну, ако падну па се убију, или их ми изгрдимо при првом погрешном кораку њихову.

КАРАКТЕР И СИЛА ВОЉЕ

4. Дистервег (Ууеоугевет): Тражећи извор дисциплинске, дидактичке и моралне силе неких учитеља, који се одликују овим својствима, дошли смо закључку, да овим изворима служи енергија и одлучност њихове воље, или краће: јачина њиховог ка. рактера. Где овога нема, тешко се може рачунати и на какав стваран успех у васпитању. Зато је врло погрешно и мислити, да учитељ може развијати у младежи потребно образовање, ако се није уживио с овим својствима, нарочито ако нема топлине осећања и јачину воље. Јачина се карактера не даје изазвати никаквим молбама или мољакањем, никаквим трпљењем и одлучношћу, ни смерношћу, ни секромношћу, ни попустљивошћу. Не ствара се сила мисли, осећање добра и енергија воље код младежи пасивним или одречним одношајем учитељевим према њој, већ одлучним и позитивним утицајем његовим, када он лично влада оним особинама, које жели да развије у својим питомцима. Само одлучни, енергични човек, чврстог карактера, који зна шта се тражи и уме да нађе срества, којима ће постићи оно, што жели, може да васпатава опллучне, јаке и енергичне људе.

Хербарт (Отатјав дег раед. Могјезипо.). Васпитање је само по себи просто пријатељско опхођење васпитача са питомцем, које овом даје прилике да нађе ослонац у свог наставника. Али васпитање испољава свој стварни карактер у оним случајевима, када, се код питомца опазе слабости и недостатци, које треба уклонити.

Д-р Керандо (Основни Курс): Успех наставников највише зависи од његовог карактера. Узалуд ћете ви установити ред, понављати правило, умножавати захтеве и награде — ништа вам од тога не може заменити ону невидљиву, прикривену власт, коју вам једино може дати ваш лични карактер. Вас ће опкољавати малолетна деца, чије су умне силе мало развијене, која су може бити навикнута да проводе живот у беспослици; неће они разумети ваше резоновање, али ће без сваке сумње на њих моћи утицати ваш карактер. Размислите пажљиво, да ли сте у стању

305