Učitelj

646 Ј У ИКФОК ЈЕ

Аустријски министар просвете био је наумио, да Котарске школске надзорнике уврсти у ред државних чиновника, јер они то до сада нису били. Министар је ту своју намеру објавио једном окружницом свима школским властима. Али на скупштини „Савеза словенских учитеља у Аустрији“, која је прошле године одржана у Моравској у Лухачовицима, донета је, поводом овога питања, оваква резолуција: „Дознавши путем јавне штампе, да влада намерава котарске школске надзорнике учинити државним чиновницима, то јавна скупштина „Савеза аустријских словеноких учитељских друштава“ одржана 23 августа 1910. године у Лукачовицама закључује: Гледајгћи жалосне последице, што су задесиле галичко учитељство, којим управљају ц. кр. школски надзорници ; гледајући на свакидашње у небо вапијуће неправде, што их врше над народним учитељством ц. кр. бирократе, не може „Савез словенског учитељства у Аустрији“ никако пристати на увођење дефинитивних ц. кр. котарских школских надзорника и тражи од ц. кр. владе, да укине институцију котарских школских надзорника и у Галицији,

ж

Од 1910. школске године заведен је на чешким гимназијама српеки или хрватски језик као необлигатан предмет. Али ко добро познаје Чехе и њихову велику љубав према Словенима, знаће и то, да ће њихова школска омладина најмарљивије изучавати наш језик. Тако ће се, ето, у Чешкој утрти путови културном јединству Оловена, а уједно унапредиће се и економски интереси народа, јер ће на тај начин Чеси лакше доћи у саобраћај с југословенским народима, који се већ служе чешком индустријом.

Рустија

На једној седници балтичкога лекарског друштва расправљао је О-т Ј. Вгеппзоћп питања из области школске хигијене. Повод третирању овога важнога школског питања био је извештај др. _ Рајнхарда, који оцртава жалосно стање основних школа у оном

делу Русије, што се простире поред балтичкога мора.

Главне тачке из школске хигијене, које су, на скупу балтичких лекара, биле предлог дискусије, јесу ово:

1. Хигијени школе треба највећу пажењу обратимић.

Страшно је шта се још данас може видети у руским сеоским „школама. Д-р Рајнхард обишао је 120 школа у своме реону, као школски лекар, па је нашао у тим школама невероватно стање. Учионице су и сувише мале и заударају од отпадака јела. Зидови су махом влажни, ваздух у учионицама тежак и нездрав. Учионице служе уједно за три сврхе: за учење, ручавање и спавање. Прозори су на учионицама без икаква паметна распореда, светлост слабо допире у учионице, те је ваздух у њима отрован. Бунари су код већине школа запуштени и рабатни тако, да је водау