Učitelj

603 и УЧИТЕЉ

ШКОЛСКА ХРОНИКА

(Саме жеље и речи. Школски надничари. „Силне награде“).

Кад чујемо лепе жеље посланичке или у јавности о поправци учитељског стања мало нам лакне у души. Али кад чујемо оно мишљење заступника Министра Просвете, да ако буде остао заступник до јесени биће нешто поправљено, д'ђе нам смешно.

Боже мој! Па докле ћемо се ми завараватиг Зар се није то много пута утврдило: Да смо ми просветни пасторци! Да смо монета за поткусуривање, јер смо најнижи у чиновничкој хијерархији; па чак и од служитеља!!

1898. год. кад ми стиже постављење, мој уважени учитељ -г. Лаза С. Павл. рече ми: „Е. честитам ти ђаче! — Баш си срећан, јер ћеш почети са платом од 1000 дин, годишње. Пројект је готов. · Народ је вољан, влада скупштина и еви су вољни да нас награде!“

Прођоше свих 18 година па ништа! Што ми не дадоше више ни по јада мога, ну што ме дегредираше, то су муке и мучићи. Сад бих од четврте повишице имао 2 године и већу плату уживао од 2.100 дин. а овзко још пода године морам да служим у трећој товишици !!:. Не, не обмањујте се, да ће се учитељска, плата икад поправити, јер је тачно оно мишљење г. Аџића: „Несме нико да 34гризе у ту јабуку, јер су учитељи најмногобројнији чиновнички кадар, те за малу повиштцу треба много пара“

»%

Члан 28 зак. о нар. шк. предвиђа само сталне п привремене учитеље. Е

Члан 80. истог гакона именује ко може бити постављен за привременог учитеља и то:

СОвршени ђаци Учит. Школе без испита зрелости, свршени ђаци потпуне средње школе, богословије, Више Жен. Школе и Филолошког факултета и вшше нико. Министри противно закону постављају неке: „Учитељске заступнике“, или „вршиоце учитељске дужности“, који се потписују „учитељ“ баш исто као и:

· Благојевић, Јовић, Станојевић и други заслужни учитељи и ако је међу њима и: „сироматтних попова“, раскалуђера, финанса, гимназиста и др.

На све стране чује сз: „Ово је-гтажење закона“. И Главни Одбор Учит. Удружења протествовао је али без успеха. Боље је и да нема ових „школских надничара“, који убијају учитељски углед и штете државу. Е, а како би Министри задовољили „политичке величине, по чијој се жељи ови надничари шаљу у школе ради ухљебија. |

Само с побољшањем учитељског стања вратили би се сви,