Učitelj

УЧИТЕЉ 689

Дин. Ј. Стојановић, уч.

ИЗ ШНОЛСНОГ РНИВОТА

НЕКОЛИКО СЛИЧИЦА ОПАЖЕНИХ У РЕВИЗИЈИ.

22.

После Орп. језика Рачун добија највише времена рада у осн. школи, пошто долази у групу најглавнијих предмета, по којима се цени успех и ђачки и наставнички. ( тога ћемо му поклонити више пажње и изнети више интересантних сличица.

На испиту у | разр. једне школе ђаци никако нису умели да израчунају задатке 53 + 6; 12—-5 и њима сличне, дакле задатке чији збир или остатак прелази преко десетице. Погађање је био једини начин, а учитељица је само одобравала или неодобравала. ј

Таквом рачунању је узрок, што се не да јасна престава прве десетице, па затим престава о односу даљих јединица према првој десетици. Кад би се тако радило, онда би деци било јасно: колико је јединица од задатог другог сабирка (или умалитеља) у првој, а колико у другој десетици, па би лако израчунала.

=

Задала учитељица ђаку [ разр. да израчуна: 12 -- 6. Ђак не

зна. Она, да би му олакшала израчунавање, пита га: · — Колико је 2+ 6:

— 2- 6 јесте 8

— Е, па ето, а 12 -- 62

— Јесте 18, каже ак. |

На овај начин су израчунавали сви они, који нису знали.

Допуштен је и овај начин рада, али само ради упоређивања и утврђивања, а никако као начин израчунавања. Ако се само на њему остане, као што је овде био случај, онда је то најобичнији механизам. Међутим Рачун поред вредности за практичан живот, има претежни задатак: развијање умних способкости.

»

Но било је и горих начина израчунавања, од којих ћу само неке навести, да се види колико се може учитељ заборавити у своме раду, свакојако не мислећи о њему.

Ево их:

1. — Колико је 19 мање 8:

Ђак не зна.

— Како пишеш 192 пита учитељица.