Učitelj
ШКОЛА БУДУЋНОСТИ —- РАДНИЧКА ШКОЛА 117
раду са дрветом; затим учи вешто управљати турпијом и кљештима, чекићем и наковњем при ковању; и напослетку учи дете при моделирању дрвета да влада прстима.
Ово обртање и управљање телесних органа на корисан посао је А. В. С. сваког рада и уметности. Али је још више него то; то е најплеменитија гимнастика нерава и мишића; то је богат извор оригиналног сазнавања и развића духовног, и то је срећа за децу, а благослов за заједницу. Зашто не дозволимо деци нашој, да осете ту срећу, да уче А. В. С. уметности» И зашто украћујемо нашем благу богати благослов овога уметничког вежбања >
Ми тражимо уметност, домаћу и народну уметност, а не дозвољавамо нашој деци ручни рад, него их пуштамо само да уче пасивно — посматрањем. Шта долази при том отуда» Од стотину. људи, који су уметност само посматрањем научили познавати, деведесет и девет су уметнички брбљивци. Уметност није знање; уметност је моћ. Моћи — не може се научити посматрањем, већ радом. Зато је најбоље средство васпитна настава рада, при којој ваља целе ствари, просте мале уметничке предмете, ставити. При овом стављању зидних корпица од картона, баштених клупица и полица за сервис од дрвета, чивилука за хаљине и чирака од гвожђа развија се смисао за форму, смисао за боју, смисао за симетрију и размеру величине, разумевање материјала и његових закона укратко, развија се смисао за МАГЛА. разумевање уметности и љубав према истој.
Ко је именовао бољи фах и бољу методу за уметничко образовање но наставу рада» Никад и нико! Једно у истини идеално средство наставе ручног рада за уметничко образовање је и моделирање. Ту се моделирају кугле и пирамиде, куће и торњеви, планине и колибе, плодове и лишће, кућње посуђе и алати, па животиње и људи, каква забава, какво задовољство за децу! Какво дивно уметничко вежбање! Ко хоће код деце богате способности за уметност да пробуди, ко хоће да их за животни позив оплоди, ко хоће уметношћу живот племенитим да створи, тај мора наставу рада као најважније и најбоље уметничко средство за образовање да издигне и негује, а све на срећу деце и добро народа.
Рад и образовање каракшера. Господин РОг Кегзсћепзеег хоће радом да образује боље људе и грађане, него што то чини садашња школа и што може она учинити. Говорећи о многим добрим странама радн. школе, он нам ниједаред не спомену непосредно 0 моралној и карактер-образујућој сили ручног рада и ниједним