Učitelj
190. УЧИТЕЉ радове у којима вештина и изналажење зачињавају рад задовољством. Такви радови не могу имати праве лепоте ако се не знају правила цртања.“
Да резимирамо досадашње излагање.
Цртање је један од најважнијих фактора у естетичком васпитању ученика, које има за задатак развијање виших чула и усавршавање маште за схватање лепоте, које траже естетичка осељања. Оно има важности за иншелектуално васпитање које зависи пре свега од чулнога развитка. После је оно важно за шехничко васпитање, које такође зависи од изоштрености чула и од естетичкога схватања, јер се цени укусна израда. |
Али највећи је значај његов у томе, што доприноси моралном васпитању, јер естетичка осећања умекшавају срце човеково и чине га наклоњеним за доброчинства; замишљање и представљање онога што је лепо и узвишено, уздиже људе изнад обичнога, себичног и субјективнога живота, к ономе што је незаинтересовано, несебично, идеално и објективно. |
+
п. Капћерев.
О ДЕЧИЈОЈ ЛАЖИ.
Лаж је двојство, дисхармонија у човеку: лажов ради једно, а говори друго; тврди да је нешто истина, а у исто време сам увиђа да то није истина. Ово стање подвојености, унутрашње дисхармоније, непријатно је. По природи човек је органски цело биће, без празнина, без одломака, он воли јединство мисли и делатно“ сти; упућивање својих сила на једну страну. Свако колебање, предвајање, лаж, непријатно му је, јер таква стања уносе у душу | бригу и смутњу, слабе моћи човекове, нагонећи га да живи двоструким животом: правим и привидним, радити и лагати, и у исто време бојати се изобличења. Лажов непрестано носи маску, но · добра маска изискује веома много труда да би се постојано удесила, те да се иза ње не би видело право лице. Окорели лажов вечити је глумац, који непрестано, без одмора игра улогу.
Очевидно је, да лажљивост није првобитно стање човеково. Природан човек је прост, поверљив, непосредан, не обмањује ни себе ни друге; он живи искључиво у сфери несумњивих факата,