Učitelj
О ДЕЧЈОЈ ЛАЖИ 297
плашљивости. А такав положај и јесте прави извор лажи и непријатељ карактера.
Што се тиче васпитања моралне куражи у деце, мора се признати, да је брига о њему данас у породицама веома слаба. О знању дечјем старају се много, нарочито о знању језика; о дечјем здрављу брину се мање, оно ће само по себи доћи; о образовању моралног карактера готово се ни мало не старају, чак слабо увиђају потребу у њему, његову важност за свестрано морално развиће дечије личности. То долази отуда, што у породицама у велико блиста и срдачно се негује особина, која је у ствари противна моралном карактеру, а то је — улагивање другима. Оно је удружено с мање или више финим ласкањем околини, и зато се допада старијима.
Кад се човек улагује другом човеку и према томе лаже, он добро зна шта ради, т. ј. да на себе навлачи образину. Његова је личност већ сређена, погледи му и укуси одређени су, и ако се он од њих, од своје личности, одриче, то је само за време, само на очи. Он је самом себи онај исти и, може бити, да се у својој души смеје ономе коме се улагује. Кад прође потреба улагивања и он се показује и ради искрено. Много дубље и штетније утиче улагивање на децу. |
Њихова се личност још није средила, њихов је укус неопредељен. Улагивајући се другима. она се више привикавају туђим погледима, више подлежу њиховом утицају него одрасли. Та образина, коју деца (често не давајући себи о томе рачуна) навлаче на себе, као да прирасте к њима и смета правичном складу њихове властите духовне личности. У личност детета равноправно се. увлачи друга, мање више туђа (страна) личност, која у њему живи и дела. При таком стању ствари, разуме се, не може се доћи до моралног карактера. Последње је нешто друго, оно је израз оригиналне човечије личности, њених нарочитих својстава, погледа у сваком случају; а улагивање се одриче сопствене личности на дуже или краће време, ређе или чешће, при чему деца примају много шта од других личности. Морална кураж и улагивање — узајамно се искључују.
При васпитавању моралног карактера у деце родитељи се морају одрећи оног задовољства које им причињава улагивање деце и, на против, бити готови да спокојно поднесу непријатности, које је могуће искључити у сличним случајевима. Дете може лако приметити недоследност у поступцима родитеља, више или мање одступање њихово од оних начела, која родитељи обично истичу; она
УЧИТЕЉ | 20