Učitelj
998 УЧИТЕЉ
могу приметити пристрасност и неправичност родитеља и других старијих у односу према разним лицима; она могу познати разна неправилна суђења и мњења родитеља. Деца су веома експанзивна. Приметивши шта било, по њиховом мишљењу, ружно, она ће, ако се не боје да изазову незадовољство старијих, отворено исказати, неће тајити у себи утисак, који их је узбудио. Врло често на таква суђења дечија родитељи одговарају изражавањем свога незадовољства и укором, да не забадају свој нос онамо где не треба,
"_ Како деца брзо увиде, да је резултат њихове правичности и искрености незадовољство родитеља и чак, може бити, непосредно лишавање каквог обећања или навикнутог задовољства, она почну скривати и задржавати своју силну искреност и отворену правичност, почну испочетка да говоре и да и не, кад треба казати да, а по том и отворено не. Навика улагивања, притворства и лажи носи свој плод, а родитељи се при том још често хвале гипкошћу дечијег ума, способношћу деце да се извуку из тешке околности.
На тај начин одвикавање деце од лажи је у тесној вези с развићем искрености код старијих, с моралним препорођајем друштвене средине. Налазећи у свом животу, у свом раду и опхођењу страх и улагивање, као мотиве за рад, природно је да ће одрасли неизбежно наћи ове мотиве и у животу деце. Разуме се да би искоренили лаж код деце, старији морају у знатној мери да поправе сами себе и начин свога живота. Не треба заборављати да деца на сваком кораку виде примере лажи, да у лажи тону и она и њихови старији. Друштвена средина проникнута је лажју, обманама, притворством. Ми се непрестано старамо о томе, да се покажемо бољим, него што смо у самој ствари. Ми се вечито по мало претварамо и по мало лажемо. Ми саму децу често варамо: сисанче вара дојкиња, да би га умирила; дете вара дадиља, да би од њега отклонила неку непријатну жељу ; каткад отац и мати варају своје синове и кћери да им лепим изговором не би дали оно што они законито траже, но чије испуњење није родитељима угодно; напослетку, децу варају сви старији с којима долазе у додир и познаници, да би и њих и себе забавили и развеселили. При таком обиљу лажи и превара, које чине старији у односу према деци, како је могуће у деце искоренити лаж»
Старији, некад непосредно а некад посредно, уче децу да лажу. Они непосредно заповедају деци, да, ако дође какав човек или жена, или ако дође ко било у то и то време, кажу да они нису код куће, ма да су у самој ствари код куће; да се пред гостима