Učitelj

ПРИЛОГ УЧИТЕЉУ · 907

слици, моделу, цифри и речју, јер је све то неопходно за правилан рад у настави и разумевање саме васпитне науке.

Срества и установе које томе служе, јесу: разноврсне збирке, школске изложбе и школски музеји.

Од свега овога у Србији има само један школски музеј при Учитељском Удружењу, а који је поред свога мањег обима још и пожаром оштећен. Само се по где где нађе по која лична збирка најнужнијих настав. срестава, која често под прашином чека вредне руке, да је употребе и умноже. Србија је у томе врло сиротна, те отуда и они, који би радили на томе, не могу да нађу довољно постицаја за то, претварајући цео школски рад у голо причање, ограничавајући га у четири зида, гутајући прашину. Многи и не знају да се рад у школи може упола олакшати довољним срествима.

Да неби и даље овако остало, да би се учитељи-це могли у раду боље помоћи, морају имати на уму пословицу: „Помози се па ће ти и Бог помоћи“.

У циљу томе, да се наставници узајамно у овоме раду упознају и приближе ; своје искуство и вештину приберу један другоме на углед, а тиме прикажу и школу, као културну установу, учи“ теља као културнога раденика а дете као веома сиров материјал, који тражи велики напор за културну прераду своју.

Када наставници буду прочитали нацрт ове изложбе који им се шаље, тек ће онда много дубље појмити значај ове изложбе.

Моле се наставници (нар. школа) да изволе пажљиво прочитати нацрт па свој суд о овом послу донети на наредној учитељској скупштини. |

Надам се да ће се наставници одазвати овом позиву у интересу наставе и олакшице у своме раду и да верују да им други нико не може помоћи. |

НАЦЕТ ЗА ЗЕМАЉСКУ ШКОЛСКУ ИЗЛОЖБУ.

Школа.

Историски део школских зграда, по могућству у 19. столећу, или, од кад се где зна, како су зграде подизане, величина, план, број и др., модели, слике и скице зграда старих, све кратко и статистички. Зграде старе, нарочито зидане за школу. Зграде преправљене за школу, ма и не биле данас школе. Материјал њихов. и вредност негдашња и садашња. Оделења у школским зградама и њихова употреба. Фондови, цркве, у односу према подизању и уздржавању школа.

Школске зграде од 1880. год. сматрати као зграде новијег доба и посебно их на исти начин приказати као и старе зграде. Старе зграде у слици и моделу ставиле би се са новим зградама у моделу и слици упоредо, које су у једном истом месту, (поређење).