Učitelj

744 Уунитељ

су сада други узроци, између којих су као најглавнији: прво ђачко писање каменом крижуљом по каменој таблици; први рђави упути у седењу, држању пера и писанке; рђав писаћи материјал (писаљка, перо, држаљка, мастило); недовољно разумевање прегледа или угледа по коме се пише; слаб надзор или упут од стране наставника; недовољна количина писаћег материјала, и др.

4). Велика је грешка учињена од стране онога који је први пут дао почетнику, ђаку првог разреда основне школе, камену таблицу и крижуљу у руке. Ово је један од важних узрока са којих је лепо писање по нашим основним школама овако рђаво. Пишући каменом крижуљом по каменој таблици почетник се навикне да у писању притиска и да запиње, па после такав начин писања преноси и на хартију, помоћу пера. Са тога гледишта боље су црне таблице од хартије са меком писаљком од сиве печене иловаче, које се израђују и код насу Београду (у фабрици М. Вапе). Али су још лепше и практичније беле таблице од круте хартије са плавим линијама и меком црном писаљком од недопечена графита, каквих већ има у Немачкој и Белгији.

5). Кад се ђак навикне још у почетку да пише крижуљом по каменој таблици, или кредом по великој дрвеној табли, онда му писање постаје круто, укочено, скучено. Он у писању нема еластичности прстију, руке којом пише. Нема оне гипкости и слободе у повлачењу дебљих и тањих линија. Зато почетник и кад пише кредом по великој табли, он пише већма укочено, са несложеним кореном шаке на саму таблу, и ако је креда у неколико мекша од крижуље, а табла од таблице. Он после тухскученост, као што рекосмо, преноси и на писаљку и перо и хартију, те га је мучно од тога одвикнути. Зато би ми били за то, да се ове камене ђачке таблице и крижуље сасвим избаце из основне школе, па да се замене за време картонским црним таблицама или простом хартијом и писаљком.!

6). После оваквих незгода наставник или наставница првог разреда, који даје детету први пут у руке перо, мастило и хартију да пише, треба велики труд и велику пажњу да уложи око тога: да дете правилно држи перо, односно држаљу, при писању; да пером не притиска по хартији, као крижуљом по таблици. Перо треба да се држи палцем, кажипрстом и средњаком десне руке.

1 Велика таблица с крижуљом кошта обично 40 пд., а за 40 пд. може ђак данас да има 20 табака лепе кариране хартије и 2 писаљке, а то му је довољно да пише скоро за целу школску годину у првом разреду.