Učitelj
748 УЧИТЕЉ
треба да уступи место првима. Какве треба да буду скамије за седење и писање о томе се говори опширно у специјалном упуству које се налази у „Просветном Зборнику“.
13). Мали ђаци не треба дуго да пишу. Десет минути је довољно време за трајање лепог писања у првом разреду. У другом разреду може да траје од 15—20 минути; у трећем до 30 минути, а у четвртом 35—40- минути. Ако се дете задржи дуже време у писању, онда се замори; ручни мишићи му олабаве; тело промени став; ноге почне несвесно да пружа и грчи; потребне пажње нестане, — и онда писање испада хрђаво. При писању треба се увек држату начела: Мало, али ваљано. Док ђаци пишу, нарочито почетници, наставник треба да иде од ђака до ђака, од скамије до скамије и да, при том, пази на ђачко седење, држање пера и писање, па да невеште ипак поправља и упућује. Ако ђаци пишу по угледу или прегледу оног првог реда, који је истакнут на свакој страни писанака, треба још уз то да пази, да исти не збивају или не раширују слова. Зато треба исписани редови да буду исте величиве као онај горњи. На ово је тешко децу навићи у почетку, али ипак дугом практиком, вољом и пажњом и то се савлада. Почетницима не треба давати одмах да пишу „бројеве“, место, датум и годину, и име и презиме. То може да дође доцније тек пошто се испишу првих пет бројева писанака.! Овде да на напоменемо, да је незгодно што неки пишу: „Број“ (место „Бројеви“), као им да је непрактично што неки пишу прво место, па после датум и годину, а боље је да буде окренуто, као што се и у животу практикује.
14). При писању писанака особиту пажњу треба обратити на чистоћу. Ако писање не може баш одмах да буде тако лепо, може да буде чисто. А чисто је већ у пола лепо. Њаци пре писања треба да оперу руке. При писању треба на писанкама да држе неко парче хартије или ону упијаћу хартију, које данас имају све наше писанке (а нове вежбанке их немају 2!) Треба ђаке још од почетка навикавати да одмах прегледају сами оно што су написали; да сами увиде своје погрешке и сами да их исправљају. Та почетна контрола у раду биће им од неоцењене вредности у доцнијем животу. А кад прегледа сам свој рад, онда треба да узајамно промени са својим најближим другом, па да један другоме пре-
1 Управо док се у писању не пређу сва мала слова. Ну од овога се може одступити кад се у буквару пређу сва велика слова