Učitelj

дитАКТИЧке НАПОМЕНЕ О ЛЕПОМ ПИСАЊУ 749

гледају и нађу добре и рђаве стране или грешке у писање. Тако ће се деца зарана навићи да цене лепо, и ако није њихово, да читају туђе рукописе и да изналазе грешке и у туђим радовима. На овај начин помоћу лепог писања може да се одржава веза и са писменим саставима. Тако исписане писанке дају се крајњима — подредарима — у скамијама. Ови сачекају остале, па их предају онима крајњима пред себе. На тај се начин најбрже покупе. Само треба пазити да коме од крајњих не буду прљаве руке, те да упрља чисте писанке.

15). Није за препоруку често и много писање писанка ни под наставниковим надзором, а још више — без наставниковог надзора. Зато писање „прописа“ или писанака код ђачких домова, које. поједини наставници или наставнице задају или „заказују“, — више је од штете него од користи. Особито ово није за препоруку код сеоских ђака, који код својих домова немају ни најпотребнијих. ствари на којима би се могло писати (као стола, столицу, и др.) Честим писањем губи се код ђака интерес; сам рад постаје код ђака досадан; зато постају према истом немарни или равнодушни, те га раде више као од неке беде. Зато је боље да ђак напише годишње мањи број писанака, али да је то лепо и чисто, и да се на истим очито види постепени напредак или поступност у писању, но да се испише много; рпа, гомила, али све то прљаво и са пуно грешака, опажених и неопажених, без икакве стварне вредности.

16). Скупљене писанке треба наставник марљиво и савесно да прегледа. Погрешке треба само да подвуче црвеним мастилом или црвеном или плавом писаљком, па да их остави да их сами ђаци увиде и исправе. Зато треба зарана навићи ђаке да враћене им писанке одмах прегледају и погрешке поправе. Односно подвлачења погрешака црвеним мастилом или црвеном писаљком претерана је она бојазан да ђаци то хоће радо да виде на својим радовима, због онога шаренила. — У нас је подељено мишљење односно „пребележавања“ или давања оцена на ђачким писанкама, као и на писменим радовима у опште; неки су за то, а неки су противу тога. ИМ једни и други имају своје извесне разлоге, којима крепе своја убеђења или мишљења. Ми смо за то, да се у млађим разредима не бележе писанке оценама, а у старијим да се бележе. Јер ту ђаци могу да буду већ свесни тих оцена. Оцене треба да буду, као и оне у науци, од броја 1 до броја 5. Њих не треба бележити преко целе исписане стране, као што многи раде, већ доле на дну стране у десном углу. При томе добро би било да се