Učitelj
О НАСТАВНОМ ПРОГРАМУ 195
ђују, а то је велика штета. Читање и објашњавање народних песама више ће учинити за познавање прошлости и буђење националних и патриотских осећања, но учење наше дуге и тужне историје“.!
Из народних песама деца ће боље упознати наше народне јунаке: Марка Краљевића, Милоша Обилића и др., те неће остати мртви њиховом духу, као до сада. Још ће из песама добити више осећања за наш задатак према осталом неослобођеном Српству.
Деца не могу да схвате и разумеју како ваља развијање и опадање старе српске државе, а још мање могу разумети ново тешко постајање њезино у садашњости. Зар могу деца како ваља схватити ове шри главне чињенице у којима се огледа жалосна «судбина српскога народа: Прво. Српски народ никад није био сједињен у једној — српској — држави. И у доба цара Душана још је приличан број српског народа, на северу, био изван његове државе и делом под туђом влашћу. Друго: многи, и то велики делови српског народа били су само за кратко време у каквој српској држави, а иначе су великом већином стојали 100 тшуђом влашћу. Има делова српског народа, који већ по 10 и 12 векова чине саставне делове туђих држава и своју крв и своју снагу троше непрекидно за туђина. Треће: никад српски народ, или бар већи део српског народа није дочекао судбоносне догађаје своје историје добро притрављен и чврсто организован, него су га догађаји већином изненађивали и затицали не само неспремна него и међусобно завађена.“ „Ако је ово за децу, ја не знам шта је за државникаг За то ваљда наши општи послови иду рачјим корацима што деца мисле државнички, а државници неће да се уче из историје > !
За то из српске историје треба учити ово: у Ш р. 1., Стеван „Немања, 2. Свети Сава, 3., цар Душан, 4., цар Лазар, 5. Марко Краљевић, 6. Милош Обилић и 7. чишање народних песама, а нарочито о боју косовском, Милошу Обилићу и Марку Краљевићу (неколике карактеристичније).
У М р.: 1. Кара- Ђорђе, 2., Милош Обреновић, 3., Стеван Синђелић, 4., Хајдук Вељко, 5. Танаско Рајић и 6., чишање народних песама: 0 српским хајдуцима и ускоцима и првом устанку.“
Све биографије и приче морају бити што краће, да у њима буду само главније пи опште црте. Ја ударам гласом на ово што
1 Годишњак Учитељског Удружења за 1908—909 2 Један патриотски говор. 8 Напомена. У подељеним школама учиће се све ово, а у неподељеним само
“оно што је курсивом обележено. 50%