Učitelj

348 УЧИТЕЉ

помоћнике из средине ученика. Ја ти то не бих саветовао. Јер ти си господар разреда, па стога ће се деца теби увек и покоравати својим обавезама; не дај им повода да мисле, да хоћеш себи олакшати труд. О домаћем приљежању деце само тада можеш добити тачно уверење, ако будеш сам вршио контролу њихових домаћих радова. Даље, ти у тој прилици имаш могућности, да се лично увериш, да ли је деци довољно јасно твоје предавање. Ако се у одговорима ученичким сретају нетачна изговарања речи, или неправилни нагласци, неправилне реченице и т. д. онда ћеш лако дознати шта им недостаје. Ако су ученици код куће неправилно израдили аритметичке задатке, онда је лако из тога извести закључак, да они нису потпуно јасно усвојили твоја објашњења. На тај начин домаћи задаци ученички дају ти прилике да увидиш недостатке: твога предавања и казују ти где је потребно уложити више труда. При извођењу писмених домаћих задатака неки учитељи, како се оно каже „за секиром иде и држаље“, сасвим се одричу учешћа и исправљања домаћих задатака. Они хоће да се ограниче искључиво на рад у школи. Али то њихово мишљење до сада још није признато од већине наставника. Већина учитеља, напротив, убеђења. је да се никако не може проћи без домаћих задатака. Такви су пак склони да на дом пренесу завршни део лекције, примену правила и вежбања и мисле, да на тај начин домаћи рад поткрепљује. садржај школскога предавања. У већини случајева деца могу потпуно продуктивно да раде код куће за школу свакодневно по више часова, пошто у многим школама број наставних часова није толико велики, те ученицима остаје код куће доста слободног времена. Врло често оно оптерећивање и замарање деце, о чему се сада много говори, произилази не кривицом школе, већ као последица домаће необазривости. Домаћи задаци пружају тако исто родитељима згодну прилику за упознавање с процесом наставе и за мотрење за духовним развићем њихове деце, па према томе морају бити признати као потпуно оправдани и неопходни све дотле, док по својим размерама и тешкоћама не прелазе опредељење границе. Према томе задаји, ученицима домаће задатке, но у себи често понављај: „не сувише много“. На завршетку још само једна примедба о домаћим задацима за време ферија. Овим домаћим радовима можеш само уништити свако задовољство распуста, управо отровати им то време. Бадава се затварају очи на то, што израђивање задатака ученици обично одлажу с дана на дан, јер брига о истим гони их у стопама, као