Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА 349

каква авет, и на тај начин се лишавају унутрашњега мира, потпунога задовољства и слободног одмора. Зато, ако хоћеш да дете сасвим охладни према домаћим задацима, то онда отпочни само с

радовима за време распуста. ПРЕВЕО СтАнОЈЕ К Ристић УЧИТЕЉ.

Дидактика и Методика

ЧИТАЊЕ ЗЕМЉОПИСНИХ КАРАТА Из Мећофск дег Оеогтарће Н. Ра.

Вујица ПЕТКОВИЋ, УЧИТЕЉ,

1. Шта се све може прочитати с карте>р

Земљописна настава саопштава знања о богаству облика, о водама, о клими, 0 биљном и животињском царству, о лепим градовима и творевинама руку људских. Услед великог развитка светског саобраћаја постале су наука о земљи, наука о народима као. и разумевање карте неопходне помоћнице тог саобраћаја. За генерације, које тек наступају, биће упознавање природних основа културе и економског положаја народног још од већег значаја.

Задатак земљописне наставе не састоји се толико у утврђивању многих имена брда, река, градова, у учењу бројева висова, становника и површине. То је баласт памћења, који се ускоро опет заборавља. Много је важније познавање природе и културе неке земље, њени комерциални односи према другим земљама, задобијање јасне, праве очигледности о површини земљиној, познавање узрочних веза, промена одношаја различитих земљописних објеката.

По Ритеру се делови света и поједине земље наша планете могу упоредити са организмом живога бића.

_ Као што код живога бића пулзирају у жилама и нервима крв и животни сокови, тако се догађа кретање на земљи по уздужним и попречним долинама, преко планинских клисура и висоравни, на рекама и морима, у местима људске насељености са њиховим путевима, редом пловидбе, њиховим различитим ратним и комерционалним предузећима.