Učitelj
380 - УЧИТЕЉ
је школа медреса или Вакуфска школа. Ове се школе разликују од јавних, јер су само религиозне школе приватне школе — текјанр(-сћиззизеје. — Ове школе постају заузимањем каквог побожнох“ мухамеданца и завештањем вакуфским. Завешта се за овај циљ. н. пр. једна сума новца или доходак од каквог имања те да од. тога један одређен број ученика добије све при каквој мошеји. Ученици поред наставе у корану упуства добијају у правом мољењу. Још: добијају стан и храну, која се свакодневно састоји из супе и хлеба, а меса и пилава више пута недељно. У варошима провинције постоје готово поред сваке мошеје овакве школе — медресе. Под великим сводовима мошеја у Цариграду често се таква настава држи у исто време у разним угловима и такве се школе могу посматрати јер су готово све мошеје, за мали бакшиш, приступачне
сваком странцу. Влад.
Књижевни преглед
о РЕФЕРАТИ
Из царетва мрака, књига трећа, царство лажне образованости од Сретена Динића. 147. издање задужбине И. М. Коларца. Обична осмина. Стр. 148. Цена 1 дин. -
Учитељ, васпитач и просветитељ народа, учио је својски децу, омладину и народ. Раду се сав посветио, јер је свој народ волео, а своме позиву свак се предао. О своме раду он је мислио и судио. Сметње су га особито занимале. Непријатеље је своје „маркирао“ или жигосао. Тако је бележио или описивао све сметње или недаће своме просветитељском раду. Тим својим забелешкама дао је занимљив облик те да би биле популарније и читаоцима примамљивије или приступачније. Писао их је, са доста успеха, у виду слика, црта, описа, епизода, па и разгранатих прича. Са петнаест таквих занимљивих и лепо описаних одељака наш вредни друг Сретен Динић, написао је књигу, којој наслов горе истакосмо. А да је вредна препоруке доказ је, што је издала књижевна задужбина И. М. Коларца, која само помаже одабрана дела.
У нашем васпитачком и просветном раду ми смо још без сталног компаса. Ми лутамо и лутамо, по безкрајној пучини, и никако да се нађемо у своме пристаништу. Ми смо нација друге крви, других особина, других обичаја, а примили смо педагошке одредбе, и пренели ревносно у нашу кућу, од сасвим другог на-